Mag de krant jou volledige naam publiceren als jij hier geen toestemming voor geeft?

Mijn vriend heeft de man gevonden die mij heeft overvallen . Ik werkte destijds bij een tankstation. Hij heeft hiervoor een beloning gekregen en tijdens deze uitreiking wilde hij niet herkenbaar in beeld. nu heeft de krant ook een artikel geschreven en hierin zijn volledige naam genoemd en extra informatie als: de dader woont bij hem om de hoek. Mag dit zomaar?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
12.6K

Antwoorden (5)

Je ziet niet voor niets altijd initialen. Behalve soms een voornaam met een achternaam letter. bert A te B. dus in jouw geval is er behalve dat zijn privacy is aangetast, ook nog de veiligheid niet verzekerd. De krant is hierin te ver gegaan, maar ze hebben natuurlijk behoorlijke vrijheid en zullen als het moet iets kunnen rectificeren. Daar heb je in zo een geval bar weinig aan. Ik zou het in ieder geval heel erg hoog opspelen en een flinke schadevergoeding eisen. En de krant aansprakelijk stellen voor alle schade die hieruit voortkomen. Maar ze mogen het in principe publiceren, maar of het handig is... Daar zal de rechter denk ik wel aan jullie kant staan... Maar qua veiligheid is het kwaad toch al min of meer geschied..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
paulus811
11 jaar geleden
Iets rectificeren? Door te zeggen dat ie toch niet zo heet of zo? Wat een warrig antwoord, waaruit maar één ding blijkt en dat is dat je het antwoord gewoon niet weet.
teusvh
11 jaar geleden
Ze mogen het publiceren zeg je, en dan toch een schadevergoeding eisen? Op basis van wat dan? Voor een geslaagde claim zullen ze toch minstens onrechtmatig gehandeld moeten hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De DADER staat met letters vermeld en het gaat hier niet om de dader...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ paulus. Als je goed leest zeg ik dus dat de krant te ver is gegaan. En dat de rectificatie het slachtoffer BAR weinig helpt. leer eerst lezen voor je commentaar levert. @teusvh. En voor jou geldt hetzelfde. Leer eerst lezen. Er staat namelijk duidelijk: 'IK zou een schadevergoeding eisen en de krant aansprakelijk stellen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Enjenj: Misschien zelf eerst lezen. lees Teus' reactie nu nog eens. Het snijdt behoorlijk houdt wat 'ie zegt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
het onrechtmatig handelen zit het nou juist in wat je onder onrechtmatig verstaat. Als de krant iets doet wat niet mag of wel mag, dan hebben ze het toch al gedaan. de persvrijheid gaat behoorlijk ver. Zo ver dat er geregeld rectificaties opgelegd worden. het slachtoffer heeft hier bar weinig aan. dus daarom zou je alsnog een claim kunnen indienen waarbij je een rechter ervan overtuigd dat je je niet veilig meer voelt. Dan kan de rechter beslissen. of ondanks dat het niet of wel 'mag' of de krant misschien erg onprofessioneel heeft gehandeld en daardoor het slachtoffer in gevaar brengt! rechters kijken namelijk niet ALTIJD naar wat mag of wat niet mag.. als dat in het midden ligt gaan ze kijken wat verstandig is!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik begrijp wel wat je zegt, maar je antwoord is gewoon heel onduidelijk opgesteld. Daar reageert Teus op.
Erg onverstandig van de krant -er lijkt me geen journalistiek belang mee gediend - maar weinig tegen te doen.

Een journalist heeft geen voorafgaande toestemming nodig van degene over wie hij schrijft voor hij zijn artikel schrijft. En degene over wie hij schrijft kan ook niet verbieden dat een artikel in de krant komt. We hebben tenslotte vrijheid van meningsuiting en vrijheid van drukpers.

Uiteraard moet het artikel inhoudelijk wel kloppen.

Toegevoegd na 3 uur:
In aan antwoord elders op deze pagina wordt nog verwezen naar de Raad voor de Journalistiek.

"De Raad voor de Journalistiek is een instantie, die alleen een oordeel geeft en geen sancties kan opleggen. Het gaat dus niet zoals bij de Medische Tuchtcolleges, die falende vakgenoten desnoods kunnen verbieden hun beroep nog langer uit te oefenen.

De Raad voor de Journalistiek kan een journalist of een medium ook niet verplichten in een rectificatie verkeerde berichtgeving recht te zetten. Evenmin kan de Raad schadevergoedingen toekennen. Dat is in Nederland voorbehouden aan de rechter."
Bron: http://www.rvdj.nl/over-de-raad

Daar heb je in jouw geval dus niet veel aan:
- er is geen sprake van verkeerde berichtgeving (dan zou een rectificatie plaatsen de oplossing zijn) maar van ongewenste berichtgeving;
- je kunt geen schadevergoeding eisen bij de RvJ voor deze ongewenste berichtgeving.

Je zou nog een (aangetekende) brief kunnen richten aan de hoofdredacteur van de krant met een verzoek om diens reactie, waardoor je visie waarschijnlijk en hopelijk ook in het redactieoverleg ter sprake komt en er hopelijk lessen uit worden getrokken voor een volgende soortgelijke situatie.
Computoon
11 jaar geleden
Volgens artikel 8 van de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) zijn er een paar situaties waarin het is toegestaan persoonsgegevens te verstrekken. Wanneer het van belang is (dus in dit geval voor het artikel) is dit toegestaan. In dit artikel zal het hoogstwaarschijnlijk niet van belang zijn geweest voor de lezer om de volledige naam van de persoon te weten. Dus in feite is dit niet toegestaan.
Aan de andere kant staat in deze wet ook (artikel 3) dat de wet niet van toepassing is op journalistieke doeleinden. Dus het zou goed mogelijk zijn dat ze hier alsnog mee weg kunnen komen. Mijn advies is om naar het Juridisch Loket te vragen voor informatie. Zij kunnen je helpen met de vraag of het toegestaan is of niet, en of je er eventueel (wanneer jij er belang bij hebt) een zaak van kan maken, en of dit word aangeraden of afgeraden.

Wanneer het op het belang van het artikel aankomt, kan het nog wel eens een welles-nietes-verhaal worden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee, de krant mag in dit soort situaties niet zomaar je naam publiceren. De journalist, maar ook de eindredacteur, moet zich realiseren dat degene die met "naam en toenaam" wordt genoemd, een reëel risico loopt op represailles van de kant van de dader. De naamsvermelding heeft in dit geval ook geen toegevoegde waarde.

De Raad voor de Journalistiek heeft zich hier in het verleden duidelijk over uitgesproken. In de bron kun je o.a. het volgende lezen.

"Het noemen van namen mag. Maar de Raad verplicht de journalist wel zich af te vragen of er gevaar is voor benadeling of kwetsing van slachtoffer, zijn levenspartner of naaste familieleden. Herkenbaarheid moet worden vermeden in die gevallen waarin redelijkerwijze te voorzien is dat die personen onevenredig nadeel zullen ondervinden 'wegens gevaar voor represailles of herhaling, wegens diffamerende neveneffecten of wegens onevenredig zware leedtoevoeging."

Ik kan mij goed voorstellen dat je vriend zich door die publicatie onveilig voelt. Dat kan voor hem zelfs een reden zijn om te overwegen of hij niet beter kan verhuizen. In dat geval zou je eens bij het Juridisch Loket kunnen informeren naar de mogelijkheden van een eventuele rechtszaak tegen de krant. Die kan dan wellicht door de rechter worden gedwongen om mee te betalen aan de kosten van een verhuizing. Het Juridisch Loket kan, aan de hand van de jurisprudentie, bekijken of er een reële kans bestaat dat je zo'n rechtszaak gaat winnen.

Een andere mogelijkheid is om de Raad voor de Journalistiek om een uitspraak te vragen. In dat geval word je hoogstwaarschijnlijk in het gelijk gesteld.
Pieter2011
11 jaar geleden
Zon beloning word uitgegeven door Justitie. Ik heb er nog nooit van gehoord dat daar Media bij is. Ik ben zelf ook hoofdjournalist, en kijk raar tegen deze zaak aan.

er is een minpunt: Alle nieuws is zoals in de Journalistiek wet staat: Voor journalistieke uitingen vatbaar. Ik snap ook niet dat de krant schijrft dat de man om de hoek woont, omdat zo iemand minstens een paar jaar cel moet krijgen, en dus niet bij hem om de hoek kan wonen.

Raar verhaal, hoe kan dit???