Mag ik afleveringen van de familie Knots uploaden naar YouTube?

Er staan alleen fragmenten op YouTube, dus ja, het is zinvol. De dvd's/VHS-banden zijn niet meer nieuw te krijgen, dus ook al zou ik het auteursrecht schenden, hoe kunnen mensen dan legaal en tegen betaling deze video's bekijken? Dat is niet mogelijk.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hoera voor de Familie Knots!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toch een leuk speledingetje, dat YouTube...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
:)

Het beste antwoord

Dat is een TV serie van 30 jaar geleden, en dat is natuurlijk iets heel anders dan GTST van vorige week, of een compleet seizoen "Boer zoekt vrouw".

Je loopt geen enkel risico als je begint met een paar afleveringen op YouTube te zetten. Zou het niet mogen, dan hoor je (of merk je) dat vanzelf, en kom je heus niet direct in de gevangenis. Er zitten tientallen mensen bij YouTube 24 uur per dag te checken of iets wel of niet geplaatst mag worden. Mag iets niet, dan halen ze het gewoon weg.

Als je ziet dat Koot en Bie bijna compleet op YouTube staat (en daar zijn alle DVD's van te koop) zou ik geen enkele reden kunnen verzinnen, waarom de NCRV bezwaar zou kunnen maken tegen het plaatsen van afleveringen van deze serie. Sterker nog: misschien moedigen ze dit wel aan. Zeker als je nog even in de toelichting bij het filmpje zet, dat het een NCRV serie was, en wanneer die werd uitgezonden. Gewoon doen dus, maar niet opeens 25 afleveringen tegelijk.

Wil je echt geen enkel risico lopen, neem dan contact op met de NCRV. Mij lijkt de kans heel groot dat je een keurig mailtje krijgt, dat je je gang kunt gaan.
Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het probleem is, dat de hele serie rond 2002 nog een keer is uitgegeven... Maar ik ga het proberen. Hartelijk dank voor de antwoorden!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als die serie inderdaad 10 jaar geleden nog is uitgegeven, dan zou ik zeker even contact opnemen met de NCRV. De publiekservice daar antwoordt altijd, en dan weet je precies waar je aan toe bent. Het zou best eens zo kunnen zijn, dat ze het alleen maar leuk vinden als je de serie op YouTube zet, want het is eigenlijk ook alleen maar reclame voor de NCRV, en ze hebben er geen schade van, omdat (zoals je schreef) de serie nu niet meer verkrijgbaar is.
Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb gemaild en heb het volgende antwoord teruggekregen: --------------------------------------------------------------------------
Dank u voor uw bericht. Mijn collega heeft dit naar mij doorgestuurd om te beantwoorden. Het plaatsen op YouTube is een gevoelige zaak voor materiaal wat is gemaakt met "publiek geld". De omroepen hebben enkel het recht om de programma's uit te zenden, alles wat wij er verder mee willen doen (DVD's, boeken en bijv. YouTube) valt onder de nevenactiviteiten en daarvoor geldt een heel strict regime. Zo moeten wij voor alle nevenactiviteiten een marktconforme vergoeding krijgen en alles moet aangemeld worden bij het Commissariaat voor de Media. Het plaatsen van complete programma's op YouTube door de omroepen zelf is nagenoeg niet toegestaan, ook omdat wij deze programma's zelf nog willen herhalen of uit willen laten zenden op onze themakanalen. U krijgt daarom geen toestemming om het materiaal op YouTube te zetten, ik wil u danken voor de moeite die u heeft genomen om na te gaan of het mogelijk was. Daaruit spreekt waardering voor het programma en daar zijn we blij mee. Met vriendelijke groet.
-------------------------------------------------------------------------- Helaas mag het dus niet. Superbedankt voor alle reacties!

Andere antwoorden (2)

ja dat mag wel
maar alleen als je auteursrechten hebt aangevraagd

Toegevoegd na 44 minuten:
je moet het ook gekregen hebben
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
"maar alleen als je auteursrechten hebt aangevraagd" Alleen aanvragen is niet voldoende - je moet ze ook hebben gekregen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
was ik vergeten er bij te zetten
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
;)
Het programma is inmiddels 40 jaar oud. De auteursrechten zijn zowat verlopen. Van zon oude serie staan er geen rechtennotitie bij Youtube, en zal deze hoogstwaarschijnlijk op Youtube niet verwijderd worden.

Voor de zekerheid kun je Alle rechten voorbehouden onder je video zetten.