Heb ik na ziekte nog recht op vakantie?

Heel veel vragen hier stonden andersom. Ik ben ivm Pneumothorax (klaplong) en problemen met het gebit (allemaal acuut) veel ziek. Het verzuim loopt nu echt uit de hand (genant want ik ben een keiharde werker).

Echter heb ik ver voor deze ziekte mijn vakantie aangevraagd voor drie weken in november. Nu deze nadert vraag ik mij af of mijn werkgever mijn vakantie mag weigeren omdat ik veel ziek ben geweest. Het vakantie verlof is immers een betaald verlof, eveneens mijn verzuim is geweest.

Voor mijn verzuim loop ik bij een bedrijfsarts die mijn ziektedagen erkend.

Ik ben nu bang dat ik mijn drie weken rust waar ik zo lang naar uitkeek voorbij moet zien gaan.

Toegevoegd na 3 minuten:
Ook dringt mijn werkgever steeds met de vraag of ik mijn dagen dat ik ziek ben, als onbetaald verlof wil opnemen. Hoe zit dit?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
tinus1969
9 jaar geleden
Ben je nu ziekgemeld? Zonee, waarom niet (herstel van een klaplong lijkt me een kwestie van rust). Zioja, denk je dat je in november nog ziek bent?
Vakantiereis tijdens ziekte kan, maar moet wel afgestemd met je bedrijfsarts en evt behandelend arts. Je vakantiereis mag je herstel namelijk niet belemmeren (maw. skiën met een halfhersteld gebroken been mag niet).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik ben nu weer een aantal dagen thuis ivm benauwdheid. Die komt en gaat. De Bedrijfsarts erkend dit en heeft mij aanbevolen juist op dit soort dagen thuis te blijven. In de vakantie ga ik niets spannends doen eigenlijk. Hoogstwaarschijnlijk een hotelletje pakken met vrouwlief, maar thats it.
Ben ook wel toe aan een 'vakantie'. Vandaar ook mijn vraag. Ik heb het idee dat mijn werkgever van mening is dat ziek zijn vergelijkbaar is met vakantie hebben :) In november verwacht ik trouwens stukke beter te zijn.

Het beste antwoord

Onder Nederlands recht heb je dan nog gewoon recht op vakantie.
Voor de bovenwettelijke vakantiedagen kunnen er andere afspraken gemaakt worden, maar de wettelijke vakantiedagen mogen niet ingeruild worden tegen ziektedagen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als je nog steeds ziek bent, blijf je ziek. Er is/kan derhalve geen sprake zijn van vakantie opnemen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Tijdens ziekte bouw je ook vakantierechten op. Want tijdens ziekte dien je beschikbaar te zijn voor werk alleen ben je door persoonlijke omstandigheden (de ziekte) niet tot een arbeidsprestatie in staat. Ook heb je recht op je te ontspannen.
Sommige werkgevers leggen uit dat je tijdens je ziekte periode instaat bent om vakantie op te nemen. Maar hierover zijn genoeg uitspraken geweest en mag de wet niet uitgelegd worden.

Netjes is dat de werkgever geen vakantiedagen afboekt als je nog steeds ziek bent, want je bent niet instaat om te werken.

De werkgever dient binnen redelijke termijn te melden dat vanwege dringende reden de vakantieaanvraag niet toe gekend wordt. Dit is niet het geval, dus de werkgever mag niet deze vakantie intrekken. Doet de werkgever het wel, dan zijn alle kosten voor de rekening van werkgever.

Onbetaald verlof komt zeer weinig voor in Nederland. Maar het ene verlofsoort is niet vrij inwisselbaar voor het andere. De werkgever dient zeer goed de grenzen hiertussen bewaken en te noteren welk verlof onder welke regeling valt.
Voor de naaste collega's is het niet na te gaan wie om welke reden afwezig is. En soms mag het ook niet gemeld worden. Wel is het handig om te weten voor de collega's ivm de werkzaamheden of het langdurig of kortdurend verlof is.

Uit uw vraagstelling klinkt door dat u verlof zo kort mogelijk wil houden. Hierbij heeft u het bedrijfsbelang hoog zitten. Ga vanuit dat bedrijfsbelang het gesprek aan met uw werkgever en mogelijk kunt uw op basis van het bedrijfsbelang dat uw beide zeer belangrijk vindt een overeenkomst te vinden. U mag op vrijwillige basis best wel werken mits dat uw herstel of terugkeer op de werkplek niet in de weg staat.

Soms heeft de werknemer meer rechten dan de werkgever. De werkgever mag u niet verplichten op vakantie te gaan of verlof op te nemen. Mag u ook niet verbieden om uw vakantie op te geven of te annuleren, omdat u zo lang ziek bent geweest.