Kan een winkel een iemand beboeten als die gene gestolen heeft in de winkel?

Ik zag het vandaag tijdens het passen van kleding in een hokje. Naast dat je wordt aangegeven bij de politie geeft deze winkel je ook nog een boete van €151,00 voor de overlast en tijd die ze kwijt zijn aan de diefstal. Heel terrecht natuurlijk, maar kan een winkel een dief een boete geven?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
8.4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, C&A. Bij de action hebben ze toch geen paskamers ;-)

Het beste antwoord

Nee, dat kan niet.

Op heterdaad betrapte winkeldieven een rekening sturen van 151 euro voor de veroorzaakte overlast heeft effect. Sinds afgelopen zomer hebben ruim driehonderd winkels in Arnhem zich bij de Stichting OverlastDonatie (SODA) aangemeld en sindsdien is het aantal winkeldiefstallen in Arnhem met 40 procent gedaald.

Het initiatief voor Stichting OverlastDonatie is een samenwerking tussen politie, gemeenten, openbaar ministerie en het bedrijfsleven. De winkeldief heeft door de nieuwe aanpak dubbel pech, want de 151 euro komt bovenop de normale boete voor het stelen uit een winkel.

Hoe werkt het?
De aanpak werkt eigenlijk heel simpel. Winkeliers kunnen zich aanmelden bij de stichting en zodra ze een winkeldief hebben aangehouden schakelen ze de politie in. De winkelier vult een aangifte formulier en een OverlastDonatie formulier in. De politie, de winkeldief en de stichting krijgen een afschrift van het formulier. Na overleg met de politie stuurt SODA de winkeldief een brief dat hij moet betalen. In de praktijk blijkt dat vrijwel alle winkeldieven ook daadwerkelijk betalen.

Geld
Als een winkeldief heeft betaald, krijgt de winkelier een vergoeding van negentig euro voor het oponthoudt en de overlast die de dief hem heeft bezorgd. SODA krijgt 26 euro voor haar kosten en 35 euro komt in het fonds OverlastDonatie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mooi antwoord! Bedankt, het is me allemaal een stuk duidelijker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar het klopt niet lees dit maar eens: Vanaf dinsdag 5 april 2011 kunnen winkeliers uit het hele land zich aanmelden voor de regeling Afrekenen met winkeldieven. Als zij een winkeldief in de kraag vatten, kunnen winkeliers via deze regeling een standaardschadevergoeding krijgen van 151 euro. Deze wordt als extra boete bij de winkeldief geïnd, naast een strafrechtelijke boete. In aanwezigheid van staatsecretaris Teeven en Elrie Bakker (voorziter Hoofdbedrijfschap Detailhandel) werd op 29 maart de aftrap gegeven voor de landelijke invoering van de regeling 'Afrekenen met winkeldieven', in winkelcentrum Keizerswaard in Rotterdam. Het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) heeft de regeling in het leven geroepen op verzoek van het ministerie van Justitie.

De landelijke invoering van 'Afrekenen met winkeldieven' betekent dat iedere winkeldief die wordt aangehouden, naast een strafrechtelijk traject, een eis tot schadevergoeding tegemoet kan zien voor de tijd die de winkelier aan de aanhouding en afhandeling moet besteden. Deze extra 'boete' bedraagt 151 euro. Het HBD helpt de winkelier met het verhalen van de schade.

Volgens Staatssecretaris Teeven sluit de nieuwe aanpak naadloos aan op het beleid om slachtoffers van criminaliteit een hand toe te reiken en daders aan te pakken: "Dit kabinet komt op voor de winkelier. Die 151 euro is een kleine tegemoetkoming voor de overlast", aldus de staatssecretaris.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je schrijft jezelf tegen. Paradoxaal heet dat, want het kan wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hi corsa,
Je staat snel klaar met je mening, ook al gebruik je een mooie uitdrukking. De vraag luidt: Kan een WINKEL iemand beboeten? Nou zeg nou zelf, dat kan een winkel toch niet? Kan een winkelier dat dan misschien wel?
Nee die kan dat ook niet! Nadat de winkelier de politie heeft gewaarschuwd vult de winkelier een aangifte formulier en een OverlastDonatie formulier in. Dat is alles wat de winkelier kan doen. Hij legt je dus geen boete op.
De boete wordt in OVERLEG MET DE POLITIE door de SODA opgelegd en de winkelier krijgt na betaling van de boete een vergoeding.

Andere antwoorden (4)

Nee, de winkel eist en de politie deelt de boetes uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan ken je de wet niet goed tegenwoordig moeten dieven een vergoeding betalen aan de winkelier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij kent de wet wel. De winkelier kan de boete niet opleggen. Dit gaat in overleg met de politie en SODA.
Ja dat kan wel degelijk dat is nog niet zo lang geleden in de wet opgenomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heb je daar van nog een link o.i.d.?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga ik zoeken voor je. Weet niet precies hoe het afgehandeld wordt maar die boete klopt echt 100% zeker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kijk deze link maar, maar op internet staat het er vol van en het bedrag wordt zelfs verhoogd vanwege gemiste inkomsten door overlast papierenhandel etc. http://www.at5.nl/artikelen/57973/winkeldieven
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is idd precies de tekst die in de paskamer hing.
Bedankt voor je antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De winkelier kan GEEN boete geven. Dit gaat in overleg met de politie en SODA.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niks overleg die boete moet gewoon worden betaald. Er wordt niks overlegd, staat vast in de wet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vanaf dinsdag 5 april 2011 kunnen winkeliers uit het hele land zich aanmelden voor de regeling Afrekenen met winkeldieven. Als zij een winkeldief in de kraag vatten, kunnen winkeliers via deze regeling een standaardschadevergoeding krijgen van 151 euro. Deze wordt als extra boete bij de winkeldief geïnd, naast een strafrechtelijke boete. In aanwezigheid van staatsecretaris Teeven en Elrie Bakker (voorziter Hoofdbedrijfschap Detailhandel) werd op 29 maart de aftrap gegeven voor de landelijke invoering van de regeling 'Afrekenen met winkeldieven', in winkelcentrum Keizerswaard in Rotterdam. Het Hoofdbedrijfschap Detailhandel (HBD) heeft de regeling in het leven geroepen op verzoek van het ministerie van Justitie.

De landelijke invoering van 'Afrekenen met winkeldieven' betekent dat iedere winkeldief die wordt aangehouden, naast een strafrechtelijk traject, een eis tot schadevergoeding tegemoet kan zien voor de tijd die de winkelier aan de aanhouding en afhandeling moet besteden. Deze extra 'boete' bedraagt 151 euro. Het HBD helpt de winkelier met het verhalen van de schade.

Volgens Staatssecretaris Teeven sluit de nieuwe aanpak naadloos aan op het beleid om slachtoffers van criminaliteit een hand toe te reiken en daders aan te pakken: "Dit kabinet komt op voor de winkelier. Die 151 euro is een kleine tegemoetkoming voor de overlast", aldus de staatssecretaris.
Nee de winkel kan je geen "boete" opleggen.
Wel kunnen ze je een rekening sturen voor de extra kosten die zijn gemaakt maar om dit nu een boete te noemen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ze kunnen geen boete geven en ook geen rekening sturen. Zie mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is jouw antwoord niet precies hetzelfde als het mijne?
In jouw antwoord maak je toch echt duidelijk dat het wel degelijk gebeurt dat de dief een rekening thuisgestuurt krijgt.
Dat dit via een andere weg loopt dan de winkelier zelf doet niet ter zake.
Het antwoord is hetzelfde...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is jouw antwoord niet precies hetzelfde als het mijne?
In jouw antwoord maak je toch echt duidelijk dat het wel degelijk gebeurt dat de dief een rekening thuisgestuurt krijgt.
Dat dit via een andere weg loopt dan de winkelier zelf doet niet ter zake.
Het antwoord is hetzelfde...
Nee, dit kan niet. Het opleggen van een boete/straf is nog steeds aan de rechter. Ze kunnen de kosten in rekening brengen. Een boete die daar boven op komt moet later worde vastgesteld. Meestal geeft de winke je aan bij de politie, deze handelt het dan verder af.