Is een verhoging van E3000 (!!) collegegeld voor mij aan te vechten op juridisch gebied?

Ik heb in een grijs verleden mijn studie niet afgemaakt. Omdat ik dit toch altijd heel erg jammer vond ben ik nu op latere leeftijd aan een studie van 5 jaar begonnen aan de Universiteit van Wageningen. Ik ben nu 3e jaars.
Nu zijn er plannen om het collegegeld voor mij vanaf volgend jaar te verhogen met een extra E3000, boven op het normale collegegeld van E1650. Dit betekent in andere woorden "doei, stop er maar mee". Want waar tover je nog even voor ieder jaar een extra 3000 euro vandaan?

Als ik dit bij aanvang van mijn studie had geweten, dat ik halverwege gedwongen zou worden om te stoppen was er er natuurlijk niet aan begonnen. Kan dit zomaar?
Wat zijn je rechten op dit gebied?? (HELP!!!!!)

(Alle beslissingen mbt studiefinanciering zijn op mij niet van toepassing. Ik ontvang geen studiefinanciering en betaal alle studiekosten uit eigen zak)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, helaas... (en ook de nieuwe studenten gun ik die regel niet)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Of ik moet me heel erg vergissen, maar ik heb begrepen dat de regel al voor zittende studenten geldt... vandaar mijn paniek..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb tien jaar geleden twee halve studies gedaan, dus ik heb geen "studietijd" meer..

Het beste antwoord

Goede vraag, hoor. Dus een plus van mij! En dan nu het antwoord:

Voor vrijwel elke wet bestaat er een zogenaamde hardheidsclausule omdat er altijd mensen zijn die onbedoeld en/of onevenredig zwaar getroffen worden door die betreffende wet.

Wat je als eerste kunt doen is een verzoek om toepassing van de hardheidsclausule bij het ministerie indienen.

Indien men dit verzoek niet of maar ten dele inwilligt kun je de hulp van de Nationale ombudsman inroepen.

Het gratis nummer van de ombudsman is: 0800-3355555

Ik wens je veel succes toe en verzoek je mij te laten weten of je in je pogingen al dan niet in geslaagd bent.

Groetjes en sterkte,

Ton
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De regering zal die verhoging wettelijk vastleggen. Het is in Nederland niet mogelijk om wetten via de rechter aan te vechten. (In de USA kan dat wel.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan denk ik, omdat je al een eerste stap gezet hebt, doorgaan, want anders ben je de rest van het geld ook kwijt.

Misschien kun je een regeling treffen.

Succes!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee dat kun je niet aanvechten.

Wat je wel kunt doen:
- Mee demonstreren, wie weet helpt dat
- Proberen je studie versneld af te maken. Dus dit jaar alvast vakken voor volgend jaar erbij doen
- Je baas vragen om een bijdrage aan je studie (als hij dat al niet doet)
- De bank om een lening vragen. Met die studie kun je (als het goed is) meer gaan verdienen, dus kun je dat later terug betalen.
- Kijken of er een loi-achtige opleiding te vinden is. Daar kun je vaak dezelfde vakken doen, uitgespreid over meer tijd, dus dezelfde jaarlijkse kosten.