Wordt je opgepakt als je gaat streaken?

Voor bijvoorbeeld een actie, waar dan ook weer handtekeningen bij komen kijken e.d..?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
4.5K

Het beste antwoord

ja het is niet toegestaan om naakt in de openbare ruimte te verblijven.Maar echt hoge straffen worden niet gegeven.Met 6uur cel stond een vriend van mij weer buiten.die was bij de sociale dienst gaan protesteren tegen een korting op zijn uitkering wegens fictieve inkomsten.zijn motto was dan trek ik toch fictieve kleding aan die ik van mijn fictieve inkomsten heb gekocht.wel een leuke aktie had hij er van gemaak met de plaatselijke krant en lokale radio stations er bij.Een aanklacht heeft hij er nooit voor gekregen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wel goede informatie en ook leuk dat er een ervaring bij is..:)
En je hebt meerdere goede antwoorden gegeven op andere vragen, ook vandaar +10

Andere antwoorden (6)

Waarschijnlijk wel, want het valt onder aanstootgevend gedrag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, het is het verstoren van de openbare orde.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is logisch dat hij weer binnen 6 uur buiten stond, omdat dat de maximum tijd is, om iemand voor onderzoek vast te houden, als het om zo'n eenvoudige zaak gaat. Mits hij identiteitsbewijs bij zich had en mits hij gewoon overdag is aangehouden.

Normaal gesproken wordt er dan een dossier opgemaakt en gaat de Officier van Justitie een transactiebedrag bepalen. Misschien moet dit voorstel van de Officier nog binnenkomen en anders is de zaak om een of andere reden geseponeerd. Dit seponeren is echter zeker niet standaard.
AlphaLimaSierra
13 jaar geleden
ja dan word je opgepakt, want dit gedrag kan aanstootgevend zijn voor sommige mensen en natuurlijk het verstoren van de openbare orde.

Waarom denk je dat je achter de meeste streakers politiemensen aan ziet rennen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, want verstoring van de openbare orde! En wordt je , moet zijn word je!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk wordt een streaker in actie van de straat gelicht.

Streaken is namelijk in strijd met de wet op de goede zeden, het is schennis van de eerbaarheid, het vormt aanstootgevend gedrag èn de openbare orde wordt erdoor verstoord.

Wetboek van Strafrecht
Titel XIV. Misdrijven tegen de zeden
Artikel 239
Met gevangenisstraf van ten hoogste 3 maanden of geldboete van de tweede categorie wordt gestraft schennis van de eerbaarheid:

Dit is wat je ongeveer te wachten kan staan..als je je als streaker over staat wil gaan begeven.

Groet,

Ton