Wordt in beslag genomen bewijsmateriaal (bij een misdaad) later weer terug gegeven aan de eigenaar?

Stel dat een moord wordt gepleegd met een antiek mes, krijgt de eigenaar dat mes dan later weer terug als de moord is opgelost? Of blijft dat bij de politie?
En als de moord niet wordt opgelost?

Toegevoegd na 25 minuten:
Ik bedoel zoiets als: A steekt B dood met het antieke mes van C. A wordt veroordeeld. Waar blijft dan dat mes?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

De rechter zal uiteindelijk besluiten wat er gaat gebeuren met de teruggave van inbeslaggenomen spullen. Normaliter zullen deze teruggaan naar de rechtmatige eigenaar. Echter dit kan heel lang duren, soms zelfs jaren. dit hangt af van de ernst van een zaak en of er beroep tegen een straf wordt aangetekend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

het bewijsmateriaal bij de politie voor als ze de zaak later heropenen, anders is het bewijs materiaal weg en kunnen bijv valsbeschuldigde niet meer vrijgesproken worden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de eigenaar van het mes ook de dader is en veroordeeld tot gevangenisstraf, zal hij zeker tijdens zijn detentie het mes NIET terug krijgen!