Als er weinig maar enig bewijs is voor iemand die een moord heeft gepleegd moet deze dan toch worden vastgezet?

Herhaling moet worden voorkómen

Toegevoegd na 14 minuten:
Er is nu bewijs of er is geen bewijs. Zou het niet beter zijn als hier een andere maatstaf wordt genomen?

Toegevoegd na 1 uur:
Deze vraag stel ik in verband met de moordzaak die vandaag in het nieuws kwam. Iedereen weet wat er dan bedoeld word denk ik.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Iemand kan alleen maar herhalen als hij het een eerste keer heeft gedaan. Hoe weet je dat?
Zonder bewijs is iemand onschuldig. Dan zal jouw oordeel een vooroordeel zijn.

Het beste antwoord

Er is wel of geen bewijs. Als er bewijs is dat iemand een moord heeft gepleegd dan zal een rechter deze persoon veroordelen en de cel in gooien. Als er geen bewijs is, dan niet.
Het materiaal waarmee men probeert te bewijzen dat iemand iets heeft gedaan 'het zogenaamde bewijsmateriaal' kan overtuigend zijn of niet. Zo niet, dan is er geen bewijs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een beetje bewijs is niet voldoende.
Aan de ene kant is dat vervelend, wat zodoende zijn er criminelen die vrijuit gaan aan gebrek aan bewijs.
Aan de andere moet je ook niet willen dat mensen vast zitten terwijl ze (misschien) niks hebben gedaan. Niks is zo erg als vastzitten terwijl je onschuldig bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bewijs of sterke aanwijzingen.

Bij deze moordzaak is sprake van het laatste.

Dus is er sterke verdenking.

Dus mag je iemand vasthouden gedurende een bepaalde tijd, en in Peru kan dat best eens wat langer zijn dan bij ons.

Hij mag van geluk spreken dat hij gevlucht is. Op liveleak.com staan enkele vreselijk filmpje van verdachten die in Zuid Amerika levend verbrand worden. Echt heel heel erg. Als het volk je in handen krijgt en denk dat jij iets uitgevreten hebt ben je niet jarig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In ons land veroordeelt de rechter iemand pas, als zijn schuld wettig en overtuigend bewezen is. Dat hebben we ooit eens met zijn allen zo afgesproken. Dit voorkomt, als het goed is, dat onschuldigen veroordeeld worden, voor strafbare feiten, die ze niet gepleegd hebben. Dat er dan ook af en toe een dader niet veroordeeld wordt, omdat het bewijs niet rondgemaakt kan worden, moeten we dan op de koop toe nemen.

Iemand veroordelen, terwijl niet wettig en overtuigend bewezen is, dat hij de dader is, kan niet. Ook niet als we daarmee willen voorkomen dat iemand in herhaling valt. Anders zouden we iedereen wel preventief kunnen opsluiten. Zo werkt ons rechtssysteem gelukkig niet.
AlphaLimaSierra