Waar komen de termen John & Jane Doe vandaan?

je hoort het vaak in misdaadseries en dergelijke, en op wikipedia kan ik alleen vinden dat het een keertje voorkwam in een boek?

Toegevoegd na 13 minuten:
(het liefst geen fragmenten uit wikipediapagina's, die heb ik wel doorgespit)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
12.5K

Het beste antwoord

John is een veelvoorkomende voornaam terwijl Doe een veelvoorkomende achternaam was van veel eerste Amerikaanse immigranten uit Engeland.
Het is dus zo'n naam als jan jansen. Heel gewoon en veelvoorkomend.
Deze naam wordt in Amerika bijvoorbeeld gebruikt als men een anoniem slachtoffer vindt.
Jane Doe is de vrouwelijke variant.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Meet John Doe is een Amerikaanse film uit 1941 van Frank Capra met Gary Cooper in de rol van de voormalige baseballspeler en zwerver John Doe alias Long John Willoughby.
John Doe is ook een personage uit de film Se7en (1995), gespeeld door Kevin Spacey. John Doe is in dit verhaal de seriemoordenaar die de 7 hoofdzonden wil afstraffen door middel van moord.
John Doe is een televisieserie uit 2002 met de tegenwoordig bekende Dominic Purcell uit Prison Break (als Lincoln Burrows).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
“To prosecute the suit, to witt John Doe And Richard Roe” uit een Oxfordse woordenboek uit 1659.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
m'n engels is ook weer niet zó goed? :$
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit klopt echter wel. De Engelse zin tussen aanhalingstekens is de naam van een rechtszaak over grondonteigening die ergens in die tijd heeft plaatsgevonden, in het bekende Oxford woordenboek (zoiets als Van Dale hier in Nederland) staat dat voorzover bekend de naam John Doe voor het eerst gebruikt werd bij die rechtszaak, het is echter op basis van bronnen niet meer vast te stellen waarom juist die naam bedacht is. (Of dat de naam misschien wel afkomstig is geweest, zij het zijdelings, van een echte persoon).
Ik heb altijd gedacht dat het een benaming was voor de doorsnee burger in Amerika. Maar ik kan het mis hebben,gebeurt wel vaker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wordt altijd toegepast als de identiteit van iemand onbekend is. Niet alleen in tv series en films...maar ook in het "echt". De oorsprong hiervan ken ik niet.