Het voorstel tegen ritueelslachten is aangenomen door de 2e kamer, wanneer gaat dit verbod in?

Of heb ik het fout en moet het voorstel nog door de 1e kamer aangenomen worden?
Wanneer geld het verbod echt?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (4)

Volgens mij is het nog niet definitief. Ze willen eerst onderzoeken of ritueel slachten echt niet goed voor de dieren zouden zijn. Europese onderzoeken moeten dat uitwijzen. Dat duurt dus nog wel even. Tot die tijd mag het nog gewoon. Als het onderzoek uit wijst dat het niet diervriendelijk is dan moet het nog definitief gemaakt worden en dan heel misschien gaat het volgend jaar in..

Toegevoegd na 11 minuten:
Ze hebben een verbod in gesteld op onverdoofd slachten als een dier onnodig pijn lijd. Je kan weer een ontheffing aanvragen. Wanneer het in gaat heb ik nog niet vernomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit kamerbesluit zal gestalte moeten krijgen in een wet. Dat zal hoogstwaarschijnlijk een deel worden van een al bestaande wet die onnodig dierenleed moet voorkomen. Als zo'n wetsvoorstel geformuleerd is wordt het door de Eerste Kamer beoordeeld op consistentie van de wetgeving, toetsing aan de Grondwet, op uitvoerbaarheid en op draagvlak in de samenleving.

Uiteindelijk zal er dus wel een wettelijke regeling komen die het ritueel slachten aan meer beperkingen onderwerpt dan nu het geval is. Maar als de EK bijvoorbeeld godsdienstvrijheid heel zwaar laat wegen of als uit onderzoek blijkt dat de dieren bij ritueel slachten niet meer lijden dan kan het wel even duren voordat zo'n wet bekrachtigd wordt. Je kunt je dan afvragen wat er in de praktijk overgebleven is van de oorspronkelijke bedoelingen van de PvdD.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Elke wet moet zowel door de Tweede als door de Eerste Kamer worden aangenomen.
Daarna wordt de wet door de koningin ondertekend en wordt de wet in het Staatsblad geplaatst.
Als er geen ingangsdatum in de wet staat is m.i. die publicatiedatum de inwerkingstelling van de wet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2012... vrijheid van godienst