Ik wil bij mijn vriend weg, en samen met mijn kids naar het buitenland "vluchten", kan dit?

Om even wat duidelijker te zijn:
- mijn vriend en ik zijn ruim 25 jaar bij elkaar (niet getrouwd of een samenlevenscontract.
- Het botert al een aantal jaar niet tussen ons, hij is computerverslaafd, zeer aggresief tegen de kinderen en mij en snauwt ons constant af.
- Onze 2 dochters zijn 12 en 18, ze hebben de achternaam van hun vader, maar hij staat niet geregistreerd als voogd
- Ik heb een kennis elders in de EU die ons graag wil en kan opvangen.
- De meiden willen absoluut niet bij hun vader blijven, maar juist bij mij.

Dus mijn vraag is kan ik (zonder dat hij er iets van weet) onze spullen pakken, een vliegtuig pakken en weggaan?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
Poet
10 jaar geleden
Je dochter van 12 moet natuurlijk wel naar school
Poet
10 jaar geleden
Is het niet handiger om in eigen omgeving een andere plek te zoeken? Er zijn genoeg mensen die ruimte te huur hebben met al die scheidingen, weduwen/naars en bevolkingsterugloop. Briefje bij de supermarkt ophangen. Doe dat ook eens in een dorp in de buurt. Bel eens wat makelaars want die verhuren lege huizen tijdelijk. Of antikraak
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ga eerst naar een instantie, bv blijf van mijn lijf huis of een instantie voor verslaving. Deze mensen kunnen je ook helpen met stappen ondernemen.
Als je vlucht, kunnen er problemen komen die je nu nog niet kunt overzien en dan? Misschien moet je weer terug naar nederland, terwijl je weet dat vriend naar je op zoek is. Om te vluchten zul je veel moeten regelen, alles moeten pakken,papieren ed. Dit kost tijd. Als je vriend er achter komt wat dan Je zegt zelf dat hij agressief is. Sterkte!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je gaat gezeik krijgen op t vliegveld met je jongste dochter. De ander is " volwassen"
Poet
10 jaar geleden
Ook goed om hierover eens te praten met maatschappelijk werk in je buurt
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Met je dochter van 18 lijkt mij dit perfect mogelijk aangzien zij zeker niet meer verplicht is om hem te bezoeken maar hoe het zit met je 12 jarige dochter weet ik niet. Bedenk ook of je recht hebt op jouw deel van de woning en inboedel. Natuurlijk kan hij niks doen als jij de helft van de meubels meeneemt en hij over geen facturen of uitreksels van de bank beschikt.

Het beste antwoord

Vaders en moeders, met een andere achternaam dan hun kinderen, hebben soms problemen bij de persoonscontrole op een luchthaven als zij alleen met hun kind reizen.

Bij een reis binnen het Schengengebied (de meeste Europese landen) is er geen persoonscontrole. Naar of vanuit een niet-Schengenland is die controle er wel. De Koninklijke Marechaussee moet bij minderjarigen nagaan of de begeleidende volwassene het ouderlijk gezag heeft. Dit speelt vooral als een kind met slechts 1 volwassene reist en er ernstige redenen zijn om te kijken of er geen sprake is van het onwettig onttrekken aan het ouderlijk gezag.

U zult dus op de luchthaven moeten kunnen aantonen, dat u het ouderlijk gezag heeft. Voor uw dochter van 18 geldt dit natuurlijk niet, omdat zij al meerderjarig is.
AlphaLimaSierra
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

technisch en juridisch kan het zonder problemen als het klopt wat je zegt, alleen zie ik een probleem met het feit dat de kinderen de achternaam van de vader schijnen te hebben maar dat de vader niet als zodanig geregistreerd zou zijn. Als je vriend als vader geregistreeerd staat heeft hij ook de rechten als vader en zodanig loop je het risico dat hij je aanklaagt voor ontvoering van een minderjarige, dat wil je nieten zeker de eventuele gevolgen niet. Binnen de EU kun je overal vervolgt worden voor zulke daden. Het betere alternatief zou zijn toch met je vriend te praten, zeggen det het zo niet meer gaat en vervolgens (of van te voren ) een goede regeling uit te werken waarbij de rechten van allebei de partners gerespecteerd worden en iedereen met uiteindelijk een goed gevoel uit de beroerde situatie waar jullie nu in leven kunnen stappen en een nieuw begin kunnen maken. Bij een eventuele voogdijstrijd heeft je jongste dochter altijd een stem over bij welke ouder ze wil wonen, en de oudste is meerderjarig dus heeft geen voogd meer nodig en bepaalt helemaal zelf waar ze wil wonen. Daarom is de enige juiste weg niet de gemakklijkste en behelst een confrontatie in je woonplaats en met je vriend,eventueel met een bemiddelaar.
Weglopen naar het buitenland levert uiteindelijk niets op het probleem blijft je dan achtervolgen.
veel succes