Wat is het verschil tussen hennep en wiet?

Wat is het verschil hier nou precies tussen? En is hennep verder ook legaal?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
Ritsuka
9 jaar geleden
Van hennep kun je ook kleding maken, dat is niet illegaal
Ritsuka
9 jaar geleden
De THC arme
bamibal
9 jaar geleden
Er zit ook hennepzaad in gewoon vogelvoer.
Ritsuka
9 jaar geleden
En je kunt het in de winkel kopen als 'superfood'

Antwoorden (2)

Hennep is de plant, wiet is het product van die plant dat je kan roken.

Iedereen mag ongestraft vijf planten hennep thuis verbouwen. Wie op grote schaal hennep verbouwt, is strafbaar.

Toegevoegd na 15 minuten:
Correctie: Op deze website http://www.vraaghetdepolitie.nl/sf.mcgi?309 staat:

"Hoeveel wietplanten mag je hebben?

Je mag geen enkele hennepplant hebben of kweken. De politie neemt hennepplanten altijd mee. Als de verdachte, dat is diegene die de plant heeft of kweekt, afstand doet van de plant kan de zaak eventueel geseponeerd worden. (Als een zaak geseponeerd wordt, neemt het Openbaar Ministerie de zaak niet verder in behandeling.) Heb je meer dan 5 wietplanten, dan wordt er altijd een zaak van gemaakt. Ook als je er afstand van doet."
Antoni
9 jaar geleden
bamibal
9 jaar geleden
Je mag geen wientplanten hebben. Het wordt alleen meestal niet bestraft.
http://www.vraaghetdepolitie.nl/sf.mcgi?309
Antoni
9 jaar geleden
Dank voor je reactie! Ik heb mijn antwoord gecorrigeerd.
Antoni
9 jaar geleden
wijn geeft in zijn antwoord aan dat verbouw van hennep voor andere doeleinden dan de productie van drugs wel is toegestaan.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor uw duidelijke antwoord op mijn vraag!
Wiet is een product van de hennepplant. De rassen die hier voor gebruikt worden zijn geselecteerd en veredeld met het oog op een zo hoog mogelijke THC (werkzame stof in wiet) productie. Hennep wordt al eeuwen verbouwd als gewas voor vezels. Rassen die hier voor gebruikt worden hebben een bijzonder laag THC gehalte en mogen legaal (zij het met vergunning) verbouwd worden. Vezelhennep en wiethennep zijn dus hetzelfde plantengeslacht maar veredeld met het oog op andere kwaliteiten. (zoals melk- en vleeskoeien)

Toegevoegd na 6 minuten:
Zelfs een vergunning is niet nodig. Hoofdstuk 5 artikel 12 van het oplumwetbesluit.

"De verboden, gesteld in artikel 3, aanhef en onder B, van de wet, gelden niet voor hennep die kennelijk bestemd is voor de winning van vezel of de vermeerdering van zaad voor de productie van vezelhennep, met dien verstande dat de uitzondering van het verbod op het telen van hennep slechts geldt voor zover de teelt plaatsvindt in de volle grond en in de open lucht."