Mag je een bestaande kaart gebruiken voor bijv. een achtergrond van een website of als geboorte kaartje? (denk het niet, maar hoe dan wel?)

Ik heb meerdere kaarten die ik eigenlijk wil gebruiken, maar weet niet of dit zomaar mag.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Een bestaand geboortekaartje of gewoon kaartje mag je niet zomaar gebruiken nee. Vaak staan er op geboortekaartjes wel een naam van de uitgever of hoe zoiets ook heet. Daar zul je echt toestemming voor moeten vragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rare min.
Dus plus +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Inderdaad. Er zit auteursrecht op de originelen. Het reproduceren voor een geboortekaartje valt niet onder een van de beperkingen van het auteursrecht.

Andere antwoorden (1)

uitzoeken of dat mag is net zo ingewikkeld en bijna onmogelijk ( kan zijn dat iemand daar geen moeite mee heeft en een ander weer heel moeilijk doet) als dat degene erachter komt. Ik neem aan dat je het gewoon voor jezelf doet. En niet om er geld mee te verdienen. Je moet het zo zien, je mag een dvd die je huurt kijken, maar als je die openbaar vertoont en er geld voor vraagt ben je strafbaar. ( zo werkt het ongeveer ook met persoonlijk gebruikte dingen/ plaatjes etc die je van internet haalt) Als de gebruiker het niet wil, dan kan die het onmogelijk te copy/ pasten laten maken... Maar zijn erg weinig sites die dat doen. Kaartensites van bijv Hallmark hebben zich hiervoor beschermd door op de kaart SPECIMEN te schrijven. Als je hem dan koopt is dat er natuurlijk af...