Hoeveel geluidsoverlast mag een boksschool produceren?

Stel de boksschool zet regelmatig de ramen open waardoor muziek en geschreeuw de ruimte ontsnappen. In hoeverre mag dit?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
3K
Ritsuka
7 jaar geleden
ligt er ook aan op welk moment van de dag het is.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Waarom maakt dat uit?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Overdag's dus...
erotisi
7 jaar geleden
Hoewel er voor geluidsoverlast van buren geen wettelijke geluidsnormen bestaan lijken er toch bepaalde richtlijnen te zijn: "De geluidsgrenzen voor particulieren woningen, gemeten aan de gevel, zijn als volgt:
gemiddeld piekbelasting
overdag (07.00 - 18.00) 50 dB(A) 70 dB(A)
's avonds (18.00 - 23.00) 45 dB(A) 65 dB(A)
's nachts (23.00 - 07.00) 40 dB(A) 60 dB(A) Deze normen gelden niet voor bijzondere situaties. Als er gemiddeld per etmaal hogere geluidswaarden worden gemeten dan kan de geluidsoverlast die u ondervindt onrechtmatig zijn." Echter een boksschool is geen particuliere woning maar een bedrijf. Tenzij er een ontheffing is of dat het onder een andere regeling valt, lijkt me dat de school ook deze richtlijnen moet hanteren. http://huis-en-tuin.infonu.nl/wonen/20744-geluidsoverlast-door-buren-wat-mag-en-wat-kan.html
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/geluidsoverlast/inhoud/geluidsoverlast-in-de-wet
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Deefdrums, dat maakt uit, omdat na 18.00 uur andere normen gelden dan tussen 07.00 en 18.00 uur.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Als de boksschool een vergunning heeft, staat daar zeer waarschijnlijk in hoeveel decibellen zij mogen produceren (en wanneer).
Ritsuka
7 jaar geleden
klopt, in de avond en nacht zijn de maximale grenzen anders, zoals hierboven al vermeld staat.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@Erotisi, maak het niet zo ingewikkeld.
Een sportschool hoeft deze richtlijnen niet te hanteren. Die zijn niet voor sportscholen bestemd.
Haast alle sportscholen vallen onder het Activiteitenbesluit milieubeheer. ( Besluit algemene regels voor inrichtingen milieubeheer (Barim).
Belangrijk is wat er in de vergunning staat.
erotisi
7 jaar geleden
Toevallig (?) zijn die genoemde richtlijnen overeenkomstig het activiteitenbesluit. Waarschijnlijk heeft het artikel dat ook min of meer toegepast voor particuliere woningen, maar is het in principe van toepassing voor bedrijven/inrichtingen.
En of daar altijd iets over in een vergunning staat weet ik niet, maar dat zou natuurlijk wel kunnen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@erotisi, als men bepaalde richtlijnen moet hanteren die voor heel andere situaties gelden dan moeten die automatisch ook gehanteerd blijven als die richtlijnen gewijzigd worden.

Door te stellen dat een sportschool zich moet houden aan de regels in een bepaald Besluit is dat automatische er niet.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
dank u

Het beste antwoord

Tussen 7 uur en 19:00: 50 dB(L Ar,LT) Het gaat om het toegestane langtijdgemiddelde beoordelingsniveau of 70dB (L Amax), het maximale geluidsniveau.

Aldus het activiteitenbesluit geldende voor de meeste inrichtingen (en er weinig aanleiding zal zijn om een uitzondering te maken voor een boksschool).

http://www.infomil.nl/onderwerpen/hinder-gezondheid/geluid/inhoudelijk-dossier/regelgeving/activiteitenbesluit/activiteitenbesluit/

Hier wat jurispredentie:
http://jure.nl/ECLI:NL:RBDHA:2013:19679