Is een onderneming verplicht wanneer zij een laateherinnering stuurt (naar een consument) om hier een rekening nummer bij te zetten?

Hallo,

Vandaag heb ik een laatste betalingsherinnering ontvangen van mijn ex-
sportschool, hierbij wordt mij verzocht om bij de balie van de sportschool te betalen. Ze bieden mij niet de mogelijkheid om dit over te maken naar een bepaald rekeningnummer. Hoewel ik het normaal geen probleem zou vinden om even langs te gaan om dit te pinnen, is het nu een ander verhaal. De reden dat ik niet meer bij deze sportschool sta ingeschreven is omdat ik verhuis ben en de sportschool nu een kleine 100 kilometer van mij vandaan is. Daarom vroeg ik me af of mijn sportschool mij kan verplichten om bij de balie te komen betalen, of dat ik als consument het recht heb om dit over te maken naar het rekening nummer van de sportschool.

Alvast bedankt en vriendelijke groet,

Jan Willem

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
Erna55
6 jaar geleden
Bel de sportschool en leg uit dat je op een andere manier wilt betalen in verband met je verhuizing.
Antoni
6 jaar geleden
Blijkbaar denkt de onderneming dat betaling aan de balie het snelste en beste resultaat oplevert. Dit hoeft niet het geval te zijn.

Antwoorden (2)

Nee, een onderneming is niet verplicht een rekeningnummer te vermelden in haar laatste herinnering aan een consument.

De consument is ook niet verplicht om aan de balie van het bedrijf te komen betalen.

Waar het om gaat is dat er spoedig wordt betaald en dat de onderneming het geld krijgt waar zij recht op heeft (of meent te hebben). Hoe dat in de praktijk tussen partijen wordt geregeld is aan die partijen.

Overleg met de sportschool hoe je snel en handig kan betalen. Er is vast wel een oplossing te vinden die voor beide partijen acceptabel is.
Antoni
6 jaar geleden
De sportschool kan jou wel verplichten om aan de balie te komen betalen, wanneer dit in je contract staat.

[Je vraagt naar de eventuele verplichting van het bedrijf en tegelijkertijd naar mogelijk rechten voor jou om het anders te doen. Rechten en plichten. Het lijkt wel of iedereen alleen dat nog in gedachten heeft i.p.v. overleggen hoe een situatie te verbeteren en voor beide partijen acceptabel te maken, werkbaar te maken.]

De sportschool begrijpt kennelijk niet dat de kans op snelle betaling niet groot is als zij een andere manier van betaling weigeren. Heb je wel verteld dat je verhuisd bent buiten de regio?

Je kunt nog een keertje bellen, maar wellicht is dit een beter idee, eigenlijk het ei van Columbus en hoef je ze ook niet meer te bellen: stuur een cheque! Gewoon een cheque ... klaar ben je : Klaar is @Jan Willem :)