Mag een verkoper aangeven in de algemene voorwaarden dat bepaalde wetsartikelen n.v.t. zijn?

Femly levert een dienst / product. Hierbij zijn o.a. de volgende algemene voorwaarden van toepassing (zie kopje aansprakelijkheid):
2. Rementis is evenmin aansprakelijk voor schade veroorzaakt door derden die door Rementis bij de uitvoering van de Overeenkomst zijn ingeschakeld. De toepasselijkheid van artikel 6:76 Burgerlijk Wetboek is uitgesloten.
3. Indien Rementis toch aansprakelijkheid is voor door de Klant geleden schade is deze aansprakelijkheid in alle gevallen beperkt tot het bedrag dat onder de
aansprakelijkheidsverzekering van Rementis wordt uitgekeerd. Indien, om welke reden dan ook, geen uitkering plaatsvindt krachtens bedoelde verzekering is de aansprakelijkheid van Rementis beperkt tot ten hoogste € 500,00.
https://femly.nl/algemene-voorwaarden/

Ze geven dus in feite aan dat als zij iemand inhuren, zij niet aansprakelijk gesteld kunnen worden door schade die door hun partij veroorzaakt wordt. En als dat dan toch is, zullen ze niet meer uitkeren dan 500 euro vanwege hun aansprakelijkheidsverzekering.

Mogen ze dit? Voor mijn gevoel lijkt het dat iemand aansprakelijk is voor de schade die gemaakt wordt (door henzelf of door een door hun ingehuurde partij waaraan zij werk uitbesteden), ongeacht de hoogte van het bedrag. Of mis ik hier iets?

4 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K
TurfGraver
4 jaar geleden
Ja dat mag.
Al is het altijd lastig.
http://www.wetrecht.nl/exoneratiebeding-aansprakelijkheid-uitsluiten/
LeonardN
4 jaar geleden
https://www.sprout.nl/artikel/expertblog/contracten-kan-je-als-ondernemer-aansprakelijkheid-uitsluiten
Zeker bij een contract voor consumenten is dat lastig. Moet ik rekening houden met wie mijn contractspartij is?
Ja. Welke beperkingen en uitsluitingen zijn toegestaan hangt sterk af van wie de contractspartij is. Je moet extra opletten als je contracten sluit met consumenten. De regels voor een geldig exoneratiebeding bij een consumentenovereenkomst zijn namelijk strenger dan voor een overeenkomst met een onderneming. De hoofdregel is namelijk dat aansprakelijkheid niet mag worden uitgesloten of beperkt. Dit komt omdat consumenten gezien worden als ‘zwakkere partij’. Bedingen die de aansprakelijkheid uitsluiten in consumentenovereenkomsten staan op de zogeheten ‘zwarte lijst’ in het Burgerlijk Wetboek. Zulke bedingen zijn ‘onredelijk bezwarend’ en niet geldig. Er is ook een grijze lijst. Indien een exoneratieclausule onder de grijze lijst valt, wordt deze vermoed onr....

Antwoorden (1)

Ja, dat mag. Maar of het rechtsgeldig is, is de vraag. Wellicht is het niet rechtsgeldig. Neem in dit soort gevallen altijd even contact op met de Consumentenbond. Die zit 'bovenop' afwijkingen van de standaard Algemene Voorwaarden.
4 jaar geleden
Thecis
4 jaar geleden
Ik heb nog niets afgenomen. Ik vroeg het me af in de algemene zin.
Thecis
4 jaar geleden
En heb je wellicht ook verwijzingen dat het mag? En waaruit blijkt dat het de vraag is of het rechtsgeldig is (want dat is eigenlijk precies de vraag hier)?
SentWierda
4 jaar geleden
De Consumentenbond heeft er bezwaar tegen dat de door het bedrijf gehanteerde Algemene Voorwaarden in die zin afwijken van de standaard Algemene Voorwaarden dat ze ten nadele zijn van de consument.
Als de door het bedrijf gehanteerde Algemene Voorwaarden zodanig afwijken van de standaard Algemene Voorwaarden dat ze meer het belang dienen van het bedrijf dan de belangen van de consument, dan kunnen de Algemene Voorwaarden door de consument worden aangevochten - met (vrijwel altijd) als resultaat dat deze Algemene Vooorwaarden niet rechtsgeldig zijn.