Wie is er verantwoordelijk voor het zoekraken van de post?

Een tijd geleden heb ik een advertentie gemaakt met twee computerprocessoren. In de advertentie stond dat je kon ophalen of verzenden. Uiteindelijk wilde iemand er wel twee kopen en we kwamen tot een prijs inclusief verzendkosten. Nadat hij het geld had overgemaakt, gaf hij mij zijn gegevens en dat hij graag verzekerd en aangetekend wilde verzenden(hier heb ik overheen gelezen). Nu is het zo dat doordat ik dat niet las het gewoon via de post in een bubbeltjesenvelop heb verstuurd(niet verzekerd, geen tracktrace dus heel onverstandig blijkt nu voor zo'n bedrag). Nu beweert deze meneer dat ik de schuldige ben omdat ik over zijn extra regel over verzenden heb gelezen(terwijl hij niet voor aangetekend had betaald en dit nadat de koop was gesloten had gezegd) en dat ik als het niet snel aankomt alles moet terugbetalen.

Ik heb al bijna 20x iets verzonden via de post(geen pakket dus) en ook waardevolle producten. Dit komt omdat ik altijd een totaalprijs inclusief verzendkosten afspreek en een pakket de winst drukt(extra duur). Deze meneer is de eerste die zegt dat het niet is aangekomen, terwijl zijn adres er op stond en mijn adres(dus hij zou toch ergens moeten aankomen).

Feiten:
We zijn allebei particulieren
Hij heeft gekozen voor verzending, terwijl hij het ook kon ophalen
Bon van de betaling voor verzending heb ik nog(als bewijs dus)

Toegevoegd na 43 minuten:
https://webwinkelrecht.nl/aansprakelijkheid/is-een-particuliere-verkoper-aansprakelijk-voor-kwijtgeraakte-bestellingen/ Klopt dit?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Antwoorden (2)

Kijk die bon van de betaling voor verzending zegt niets over de inhoud, alleen dat je iets verstuurd hebt. Je kunt het postbedrijf aansprakelijk stellen, maar die stellen eisen met betrekking tot bewijs en waarde van de inhoud...

Dat hij voor verzending gekozen heeft doet ook niets af aan de schuldvraag, jij hebt 'm die opties gegeven, en jij bent daarop ingegaan....

Je zou PostNL kunnen bellen of er onbestelde post is waar jouw envelop tussenzit?
Persoonlijk denk ik dat je met een hele sluwe meneer te maken hebt gehad die ontdekte dat bij ontvangst niets hoefde te tekenen... Gezien alle post in Nederland voor 99.5% gewoon goed wordt bezorgd denk ik dat je naar je processors kunt fluiten....(ook juridisch gezien)

N.B.
Los van het feit dat je eroverheen gelezen hebt vind ik het oerdom dat je het niet aangetekend verstuurd hebt, zou een soort van tweede natuur moeten zijn, of was dit je eerste postbestelling in je leven en te goed van vertrouwen?? Nu kun je niets aantonen(is het zoektgeraakt of niet ontvangen?)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het gaat er niet om wat hij kiest en wat hij wil. Aangetekend versturen is volgens mij 8.50 euro meer, dat kan je de kop niet kosten? als je het overweegt uit kostenbesparing niet te doen, dan had je alleen ophalen met 'm moeten afspreken.... jij bent met hem die optie overéén gekomen, en daar heeft hij (denk ik)misbruik van gemaakt... Je moet standaard het aantekende tarief hanteren als je iet verkoopt via Internet....
Reddie
9 jaar geleden
De koper kan niet bewijzen dat hij het niet heeft ontvangen. Dat lijkt me voldoende om niet op de zaak in te gaan.
Dat hij kan aantonen dat hij enig bedrag heeft betaald lijkt me niet van belang, als er geen schriftelijke of mondelinge overeenkomst ligt.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dan zou er sprake zijn van een betaling aan de verkoper zonder dat deze daar recht op had. Over onrechtmatige betalingen is genoeg te vinden hier op GV.
Ja, de link die jij hebt toegevoegd klopt.

Jij hebt als particulier iets verzonden aan de koper en je hebt hier bewijzen van (bonnetje van de post). Daarmee kun jij dus aantonen dat je jouw deel hebt afgehandeld. Verder is het aan de koper. Als de koper zeker had willen weten dat hij zijn goederen in handen zou krijgen had hij het moeten ophalen. Laten verzenden is voor zijn risico (ongeacht wat voor voorwaarden hij stelt).

De post is niet aansprakelijk voor kwijt geraakte producten (zij hebben een aparte status, omdat anders postverzending onbetaalbaar zou worden omdat ze een dure verzekering voor ieder poststuk zouden moeten afsluiten).

Zou jij een bedrijf zijn dan ben je wel aansprakelijk. Bij niet ontvangen zou jij dan een nieuw product moeten opsturen. Zoals je ook kunt lezen in de link die jij meestuurt.

Dus je kunt aan de koper een kopie van je bon sturen/mailen en eventueel verwijzen naar deze site.