Als je buurvrouw je aldoor maar duivels aankijkt zodra je elkaar ziet. Als diezelfde buurvouw in je leven gluurt. Kan je daar iets aan doen?

Deze mensen worden uitgekotst door de hele buurt, maar wij wonen tegenover ze. Praten heeft geen zin, zij vinden gewoon dat zij t recht hebben continu lelijk te kijken, te staren, naar binnen te gluren en opmerkingen te maken! En ik merkte net dat ik me aardig ongemakkelijk ga voelen als ik buiten mn deur stap of buiten mn poort!

Toegevoegd na 1 dag:
Geweldige antwoorden zitten erbij.Dank jullie wel daarvoor. Ik wil nog even toevoegen voor de duidelijkheid dat ik wel zo gek ben om te lachen en te zwaaien, maar het houd gewoon een x op. Haar ogen gaan echt door je rug heen. En om voor hun m'n vitrage dicht te doen is toch ook wat! Ze moeten echt mn pad op en mn voortuin in om door mn raam te gluren. Dat is toch raar? Maar ja, ik zal s kijken of t op een uitbundigere manier beter gaat.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
6.4K
Ritsuka
11 jaar geleden
Gewoon vriendelijk goeiemorgen zeggen en dan weer doorlopen.
En betere gordijnen halen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Duivels aankijken ???
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Gordijnen met vrolijke gezichtjes misschien. Aan het gedrag van een ander kun je (helaas, soms) weinig veranderen.
Dus het enige dat je kunt doen, is proberen er zelf laconiek over te denken.
Bedenk steeds dat je je er wel druk over kunt maken, maar daar maak je jezelf niet blij mee. Dus op momenten dat er een vervelende gedachte over ze in je hoofd op komt, probeer dan te bedenken dat ze dat helemaal niet waard zijn.
En dat het mensen zijn die voornamelijk hun eigen leven vergallen door hun gedrag. Zij liever dan jij toch?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@peterenada: ja precies, dat dacht ik ook al haha. misschien moet ze er wijwater overheen gooien of een exorcist langssturen?
dudemeister
11 jaar geleden
altijd blijven lachen en als je weet dat ze aan het gluren zijn lekker in je blote kont rondlopen door je huis dan zijn ze er snel klaar mee
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
misschien vinden ze dat wel boeiend en pakken ze er een stoel bij. ;-p
liveisgreat
11 jaar geleden
wel, als ik je zo hoor is het bij jou wat dubbel: je zwaait en lacht wel maar in je binnenste voel je je ongemakkelijk. Mensen pikken altijd de twee vormen van communicatie op. Die contradictie is bijna een uitnodiging om haar gedrag verder te zetten.
Met je toevoeging krijg ik een beter beeld van je buurvrouw. Maar het blijft natuurlijk moeilijk om de situatie in te schatten vanop afstand. Er is toch duidelijk iets met haar aan de hand. Wat ik er absoluut "over" vind is dat ze in je voortuin komt om bij je binnen te gluren. Dit kan gewoon niet, het is over jouw grenzen gaan. Bovendien is het verboden om zomaar de eigendom van iemand anders betreden. Laat staan als dit gebeurt om binnen te kunnen gluren... Ik kan me het bijna niet voorstellen dat iemand zoiets zou doen, maar kijk, het gebeurt.
Uitbundiger zwaaien zou ik persoonlijk nu niet doen. Want welke reactie je ook geeft, het is een reactie. En elke reactie is een beloning voor gedrag. Dus uitbundiger = meer contradictie tussen je binnenkant en je buitenkant + beloning voor haar gedrag. Wat denk je dat het resultaat zal zijn?
Mocht ik in jou plaats zijn (dus met mijn karakter) zou ik gaan aanbellen en haar vragen wat ze in mn voortuin komt doen. Gelijk welke reactie ze geeft, zou ik zeggen "als ik je er nog één keer zie, ga ik naar de politie en dien een klacht in voor huisvredebreuk" Indien nodig zou ik bluffen als ze het ontkent (bv. erbij vertellen dat ik al verschillende foto's heb van haar in mijn voortuin) of wat nog beter werkt is gewoon "u hebt me verstaan denk ik he? daaaag".
liveisgreat
11 jaar geleden
Ik ben totaal geen onruststoker, uit mijn antwoord heb je dit allicht kunnen opmaken. Maar voor sommige mensen moet je even kort en krachtig reageren, heb ik al gemerkt. Nadien zijn ze vaak heel anders tegen je.
Belangrijk is dat je kalm blijft, en niet boos wordt. Je doet dit niet uit haat ten opzicht van haar, maar uit liefde voor jezelf. Vaak denken mensen dat ze niet liefdevol zijn als ze duidelijk zijn wat betreft hun grenzen, maar dat is niet het geval. Je grenzen aangeven mag altijd, als je tegelijk je liefdevolle ik niet verliest (dus het niet doet uit revanche of angst).
Wat ik ook nooit of te nimmer doe is blijven "gedag" zeggen tegen mensen die niet antwoorden. Waarom zou ik? Ik doe dat ook weer niet uit wraak of zo, maar gewoon uit zelfrespect. Dat betekent dat, mochten deze mensen in nood zitten en beroep op me doen, ik ze zeker zal helpen.
Maar goed, jij bent ik niet en ik garandeer je niet met de beperkte kennis die ik over de situatie heb dat deze tactiek hier zal werken.

Antwoorden (11)

Laat je niet verleiden dezelfde blik te werpen als zij doet. Blijf jezelf en lach naar haar of zwaai. Dat zij met deze blik altijd zit heeft misschien helemaal niets met jou te maken. Misschien zit haar iets anders dwars of heeft ze geen gezellig sociaal leven als jij hebt. Jij hebt wel redenen het leven toe te lachen en laat het niet verknallen door 1 iemand die een norse blik heeft. Je kunt ze nu eenmaal niet allemaal te vriend hebben. Probeer het te negeren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi antwoord! +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Lijkt me de allerbeste aanpak! +!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb je een duim gegeven,ben het helemaal met je eens!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik dank jullie :-D
Die kan u beter negeren en als lucht beschouwen, gewoon doorlopen en hun zeker uw leven niet laten beinvloeden.
Als de ganse buurt dit zou doen zullen ze zichzelf geisoleerd gaan voelen en misschien een beetje normaal gaan doen.
Als ze merken dat het u raakt zouden ze nog enger kunnen gaan doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb dit ook voor gehad met zijbuur.
Ik gaf ze tenslotte telkens met een brede lach en luid genoeg een goede dag als ik ze zag.
En een 2 tal maanden later kreeg ik een vriendelijk dag terug .
Nu zijn ze verhuist ,dus weet niet hoe het vervolg zou geweest zijn.
Het deed me toch veel plezier een dag terug te krijgen .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja dat is de beste manier... Hahaha
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Deze tactiek gebruik ik ook altijd bij mensen die naar me gebaren in het verkeer. Vriendelijk terugzwaaien als ze hun middelvinger opsteken. Net doen alsof je ze kent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
vriendelijk zijn opent nog steeds de meeste deuren ! ik spreek dan wel de meeste, want aan sommige mensen is niks meer te doen. Kwestie van karakterverschillen.
niet laten blijken dat je je ongemakkelijk voelt hierdoor.

hoe bozer ze kijken, hoe vriendelijker jij gedag zegt en vervolgens verder gaat met wat je aan het doen was.
(hallo buurvrouw!!! wat een heerlijk weertje he? veel te mooi om zo nors te kijken! fijne dag verder!!)

als ze weer naar binnen gluurt: overdreven vriendelijk zwaaien, liefst met 2 handen en spring er een beetje bij.

loop je langs haar huis? minder dan vaart, gluur lekker en uitgebeid naar binnen. zien ze je uiteindelijk staan? dan tover je weer een overdreven vriendelijke smile op je gezicht, en zwaai je enorm uitbundig.

maak er een soort sport van, en geniet van de reacties die jij uitlokt ipv andersom.

narrige mensen houden hier niet van, en nieuwsgierige mensen houden er niet van om 'betrapt' te worden of dit gevoel te krijgen.
narrige EN nieuwsgierige mensen hebben hier waarschijnlijk heel snel de pret af.

tijd om het roer om te gooien dus :)

succes

Toegevoegd na 2 minuten:
misschien is het ook een idee om elke gelegenheid aan te grijpen voor een praatje, waarin jij rete spontaan over van alles en nog wat doorratelt wat haar totaal niet kan boeien.

staat ze weer te loeren strom dan naar buiten voor zo'n praatje, en hou het flink lang vol.

grote kans dat ze zich niet zo op gaat dringen met haar gegluur, maar dat je ze uit de weg gaat en wel 3 keer nadenkt voor ze weer haar neus in andermans zaken steekt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry maar ik heb je een duim omlaag gegeven omdat ik vind dat je juist de slechte gewoonte van een ander NIET moet overnemen maar gewoon jezelf moet blijven,met dit soort pesterijen schiet je niks op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
overnemen is narrig terugkijken, jezelf het recht geven anderen ongemakkelijk te laten voelen door bepaald gedrag. door vriendelijk te zijn, toenadering te zoeken op een pos manier, en mensen te laten ervaren hoe het is valt het kwartje wellicht wel. ik vind dit geen pesten, en zonder het te proberen is het vooraf niet te zeggen of het werkt of niet m.i.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
loop je langs haar huis? minder dan vaart, gluur lekker en uitgebeid naar binnen. zien ze je uiteindelijk staan? dan tover je weer een overdreven vriendelijke smile op je gezicht, en zwaai je enorm uitbundig. maak er een soort sport van, en geniet van de reacties die jij uitlokt ipv andersom. Deze reactie van jou noem ik wel degelijk pesten vandaar mijn eerdere reactie maar uiteraard mogen we wat dat betreft van mening verschillen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Praten had geen zin, maar de bal terug kaatsen op een manier zoals zij dit ook doen is "de" manier om zulke mensen aan het denken te zetten. Omdat de hele buurt er last van heeft zouden meer mensen bij haar naar binnen moeten gluren. De 1 overdreven lelijk kijkend, de ander overdreven vrolijk. Dit is niet het verlagen tot het niveau van de ander, maar voorkomen dat je er zelf aan onderdoor gaat, of sterker nog, je eigen hierdoor laat weg jagen en verhuist. Goed antwoord dus! +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik ben blij dat we van meningen mogen verschillen vlindertje :) @rena de hele buurt is wellicht wat teveel van 'het goede' maar kan me voorstellen dat iedereen die hier last van heeft deze neiging idd heeft. ;-)) hoe dan ook, ik hoop dat je een oplossing kan vinden zodat je je prettig kan voelen in je huis (met de gordijnen open) en in je buurt. succes en bedankt voor het +je.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@eucalypje, je hebt hem wel verdiend met je antwoord ;) @vlindertje, als jij langdurig gepest word, en op zo'n manier zoals in de vraag, todat je er zelf onder gaat lijden, wat zou jij dan doen?? Reken niet op hulp van de politie, want hier kunnen/mogen ze niets tegen doen. Praten met dat mens heeft geen zin, dus dan maar over je heen laten lopen?? Met pesten schiet je idd niets op, maar met gepest worden ook niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Rena ik heb hier ervaring mee dat is de reden dat ik er over mee kan praten het was bij ons zelfs zo erg dat ze,terwijl ze wisten dat ik chronisch ziek was/ben, elke nacht om 2uur met met knikkers gingen rollen, ( ik woonde er pal onder)ze hielden ondertussen op de één of andere manier nauwlettend de politie in de gaten dus zodra die er aan kwam lagen ze snel in bed! Onze omgeving heeft daarom met elkaar afgesproken ze totaal te negeren,uiteindelijk zijn ze toen na een jaar verhuisd! Dit bleek volgens de politie overigens al de 3e keer te zijn dat ze om die reden vertrokken zijn,dus je ziet dat ik heel goed weet waar ik het over heb!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@vlindertje, ik zeg ook niet dat je er niet over mee kan praten en dat je weet waar je het over hebt blijkt wel ;) Dat heeft in jou geval dus goed uitgepakt, maar ik ken gevallen waarbij de "pester" helaas niet is verhuist. Ieder zijn/haar eigen manier zullen we maar zeggen dan ;) Van de politie moet je in deze gevallen iig niet veel verwachten en ik sta er dan ook niet van te kijken dat de politie (in jou verhaal) dit tot 3x toe heeft moeten aankijken totdat de pestende bewoners op eigen houtje vertrokken waren.
Rieneke1
11 jaar geleden
plus voor de lach! :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dank je rieneke :)))))))
Zulke buren heb ik ook!!
Zelfde geld voor de buurt, die kotst ze ook uit.

Registreer alle ellende die je zelf meemaakt met dit gezin en hou contact met de woningbouwvereniging en politie(wijkagent), mocht het uit de hand lopen dan weet men ervan en dan krijg je mogelijk ooit hulp indien nodig.

Negeren werkt het beste (denk ik)
Sterkte
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik had ook zo buuv.
ze wist hoe laat iemand de deur uitging, thuiskwam, welke auto van wie was, wie er over de vloer kwam etc. heb de rollen eens omgedraaid, en haar enkel laten weten dat ik wist hoe laat ze wat ding doen en hoe laat ze thuis was. het 'gekke' ervan was dat ze me niet meer op de hoogte bracht van de nieuwste weetjes van anderen, maar dat we best gezellig konden kletsen over anderen dingen. ze keek ook nors en had een flinke uitstraling (hier ben ik) maar hierachter bleek toch beste wel een aardige dame te zitten. nieuwsgierig bleef ze zolang ze hier woonde, maar na 2 keer vragen 'waarom is dat voor u zo interessant om te weten?' was het ook klaar. wandelende dagbladen heeft bij mijn weten elke buurt wel....
Ach het eigenlijk eenzame en droevige mensen die schreeuwen om aandacht.
Echt heel zielig.
Laat ze maar, ze kunnen niet anders.
Probeer er boven te staan.
Jij bepaalt zelf of je er wel of geen last van hebt.
Niet de buurvrouw.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mooi antwoord ed. +1
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ben blij dat jij er ook zo over denkt Ed,vandaar mijn duim!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
bedankt jullie.
Gluren ze ook door je raam naar binnen.
Moet je onder de vensterbank kruipen, en als ze dan komt gluren omhoog springen.

Of een bord voor je raam hangen "Niet toegestaan om te gluren! Behalve als je kan lachen!"

Toegevoegd na 1 dag:
Ik lees nu dat je tuin in komt en dan via het pad door je raam gaat zitten loeren. Dit maakt de zaken iets eenvoudiger.

Want volgens mij kun je het dan op huisvredebreuk gooien. Maar helemaal zeker ban ik daar niet van. Ik dacht dat een tuin onder erf valt wat bij je huis hoort.

En anders, als ze je tuin in komt om te gluren, ren je naar buiten en vorder je haar meteen om op te rotten. Doet ze dat niet, vorder je haar nog een keer, en dan kun je haar aanhouden (burger arrest) voor huisvredebreuk.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hihi, duidelijke boodschap ;) + Eventueel kun je er nog bij zetten dat je verrekijkers verhuurd en/of "happy face" maskers verkoopt :p
HeerVoldemort
11 jaar geleden
hehe ja dat is ook een mooie :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
leuk antwoord!! +1
Je geeft aan dat praten geen zin heeft. Ik vraag me af of je dat ooit geprobeerd hebt. In zoverre, dat je ook echt het antwoord wilthoren. Een echte dialoog en geen confrontatie!

Ga een gesprek aan vanuit oprechte belangstelling! Gedrag beinvloed gedrag ook vaak, je krijgt wat je geeft en meer van dit soort (ware) tegelwijsheden. Misschien zit er een wereld van verhaal achter hun gedrag....

Als je zelf al uitstraalt dat je al een oordeel hebt, zullen je buren niet open staan voor een gesprek en schieten ze in de weerstand.

Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Aan die boze blikken kun je nauwelijks iets doen. Geen wet verbiedt hen boos te kijken.

Aan dat binnengluren kun je mogelijk wèl iets doen. Met een beetje goede wil kun je dat als een vorm van stalking aanmerken.

Natuurlijk zullen er weer mensen zijn die beweren dat stalking alleen maar 'hinderlijk volgen' inhoudt.

Maar ik vind het de moeite waard.. minstens.. een aangifte wegens stalking uit te proberen.

Wellicht kun je ook wel iets tegen hun hatelijke opmerkingen ondernemen..wanneer deze van beledigende aard zijn.

In dat laatste geval kun je tevens aangifte doen wegens belediging..maar zorg dat wèl dat je over minimaal éen getuige beschikt'..liefst meer.

Groet,

Ton
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt het natuurlijk proberen met vriendelijkheid maar als dit geen effect heeft kun je je er beter niet op blind staren. Gewoon negeren is dat het beste. Zij zijn dan gewoon lucht voor je. En dan maar gewoon wat eelt op je ziel krijgen. Sommige mensen zijn nu eenmaal "contactgestoord". Het spreekwoord "wie goed doet, goed ontmoet" gaat dan gewoon niet op. Wat betreft het naar binnen gluren, zou ik erover nadenken hoe je dat het beste (zonder problemen te maken) kunt verhinderen (d.m.v. vitrage e.d.). Bedenk wel: jij hebt het recht om (met plezier) op dit adres te wonen en laat je vooral niet wegpesten door een bevooroordeelde zuurpruim. Of maak er (voor jezelf) maar een karikatuur van en probeer er dan maar de humor van in te zien.
Veel sterkte ermee!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je zit met behoorlijk wat negativiteit ten opzichte van je overburen. "Uitgekotst" is best een zwaar woord om aan te geven dat andere mensen je buren ook niet mogen. Wat is er zo anders aan ze dat de hele buurt iets tegen hen heeft?
Je geeft ook aan dat praten geen zin heeft, wat betekent dat je het al geprobeerd hebt zonder resultaat? Of dat je afgaat op wat anderen je over hen vertellen?
Als ik in een buurt zou wonen waar men me "uitkotst" zou ik er waarschijnlijk ook niet echt gelukkig bij lopen. Ik zou me heel ongemakkelijk voelen en zelf geen "hallo" meer over mijn lippen krijgen. Ik zou dan misschien gluren naar anderen die er wel bij horen om te zien hoe zij leven. En waarschijnlijk zou ik ook opmerkingen maken, net zoals de buurt over mij doet.
Waarschijnlijk "passen" deze mensen niet in de "buurtcultuur". Misschien hebben ze een levensstijl waardoor ze anderen letterlijk storen. Of doen ze dingen die in de buurt niet geaccepteerd worden.
Natuurlijk kan je er met enkele ingrepen voor zorgen dat je meer privacy hebt in je woonst. Maar dat je je ongemakkelijk voelt als je buiten komt, dat komt enkel en alleen door de gedachten die je op dat moment hebt. Als die gedachten zijn "ik erger me" zal je je idd ergeren. Die gedachten dringt niemand je op, die kies je zelf. Net zoals sommige mensen zich ergeren in de file en anderen rustig naar een cd luisteren.
Volgens mij is de remedie : laat het los wat anderen over deze mensen zeggen. Bekijk wat ze écht doen en in hoeverre je dat écht stoort (ik bedoel hiermee : dat je er reëel last van hebt (bv. je kan niet slapen door lawaai dat ze maken), niet dat het je alleen maar ergert)).
Hoe moeilijk het ook is, leer deze mensen te accepteren zoals ze zijn en straal dat ook uit. Als ze dingen doen die écht storen, spreek hen hierop dan aan (kort en krachtig). Blijft het duren, dan kan je verdere stappen ondernemen.
Maar ik durf bijna te wedden dat als je het aandurft deze mensen als "mens" te beschouwen in plaats van als "uitgekotst uitschot" er hoe dan ook dingen zullen veranderen.