Wat betekent "onschendbaarheid van zijn persoon" ?

In de verklaring van de rechten van de mens (Art. 3) staat "Eenieder heeft het recht op leven, vrijheid en onschendbaarheid van zijn persoon, ik begrijp niet goed wat dat laatste betekent.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
5K

Antwoorden (1)

De Universele verklaring van de rechten van de mens is niet in strikte zin bindend maar artikel 3 heeft veel invloed op bepalingen in Grondwetten.

Artikel 3 van de UVRM : “Een ieder heeft het recht op leven, vrijheid en onschendbaarheid van zijn persoon”.
Artikel 11 van onze Grondwet luidt: “Een ieder heeft, behoudens bij of krachtens de wet te stellen beperkingen, recht op onaantastbaarheid van zijn lichaam".
Niemand heeft het recht jou het leven af te nemen. De doodstraf zou dus onrechtmatig zijn.
Niemand heeft het recht jou je vrijheid te ontnemen.
Een persoon mag niet willekeurige worden aangehouden. Als iemand berecht dient te worden dan dient dit binnen redelijke termijn te gebeuren of hangende het proces in vrijheid te worden gesteld zodra de duur van de voorlopige hechtenis onredelijk wordt.
Je persoon is onaantastbaar. Niemand mag worden onderworpen aan vernederende handelingen. Iedereen heeft het recht niet te worden gefolterd of te worden onderworpen aan wrede, onmenselijke of onterende behandeling of bestraffing.
In de Algemene Douanewet bv. zijn de beperkingen voor lijfsvisitatie vastgelegd. In de regelgeving zijn de gevallen waarin dit mogelijk is dan ook zeer beperkt. Bescherming tegen deze ingreep in het persoonlijke leven van de betrokkene is vastgelegd in artikelen die alle hun oorsprong vinden in artikel 3 van de UVRM.
Om het populair te vertalen: iedereen heeft recht op het Leven, iedereen heeft recht om in Vrijheid te leven, jouw lichaam is onaantastbaar, dus iedereen moet van je afblijven, zowel van je lichaam als van je geest, als jij dat wilt binnen de wettelijke grenzen.