Heb je een vergunning nodig om op straat bij mensen een enquête af te nemen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
7.2K

Het beste antwoord

Als de doelstelling van de enquête niet commercieel is heb je hoogstwaarschijnlijk geen vergunning nodig. Als het marketing onderzoek is of als je ook wilt gaan flyeren wellicht wel. Je kunt het beste even telefonisch contact opnemen met de gemeente waar je deze straat enquête wilt gaan uitvoeren, dan weet je het zeker.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het toeval wil dat het om een opdracht voor het vak Marketing gaat... Maar commercieel is het idd niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het ten bate van een studie is, dus niet commercieel, dan zou het gewoon moeten kunnen. Maar bel voor de zekerheid toch even met de gemeente. Vaak noteren zij ook welke partijen er op straat of deur-aan-deur actief zijn, dat kan handig zijn als bijvoorbeeld de politie of winkeliers vragen beginnen te stellen, je kunt dan zeggen dat de gemeente op de hoogte is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nog een tip trouwens: neem je collegekaart mee. En vraag eventueel een begeleidend schrijven van je leerkracht, als mensen twijfelen aan jullie intenties kun je dat dan tonen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is goed gegaan en prima gelukt, dankjewel!

Andere antwoorden (3)

Als je het gewoon vraagt hoeft het echt noet hoor! En als je het netjes vraagt willen de meeste mensen gewoon meedoen hoor! Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je geeft aan dat het om een opdracht voor het vak marketing gaat. Ik zou even een mailtje naar de leraar in kwestie sturen, die zal deze vraag al wel vaker hebben gekregen.

(ik heb een soortgelijke opdracht gehad voor marktonderzoek MMO, maar dat was binnen de school en mocht gewoon).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan verschillen per gemeente, dit soort dingen zijn namelijk geregeld in de algemene plaatselijke verordening. Informeer dus even bij je gemeente.

Let er trouwens ook op dat je in bijvoorbeeld een winkelcentrum toestemming van de eigenaar moet hebben, kijk dus altijd even of je wel echt op de openbare weg staat. Het verschil is niet altijd even duidelijk.