Wat is nu precies de wetgeving omtrent wiet kopen?

Hoe kan het dat je volgens sommige coffeeshops alleen wiet kan kopen als je je laat inschrijven met je geboorteuitreksel. Volgens de coffeeshops zou dit zijn omdat de regering in maart 2013 met een soort alternatief komt voor de wietpas. Echter kan ik hier niks van terug vinden.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Om het bezoek van buitenlandse drugstoeristen tegen te gaan en het minder aantrekkelijk te maken om hier drugs te kopen in plaats van in je eigen land is besloten dat vanaf 1 januari 2013 enkel kleine hoeveelheden softdrugs mogen verkopen aan enkel nederlandse bezoekers. Door te vragen naar het identiteitsbewijs of geboorteregister hebben ze hier betere controle over en blijft de coffeeshophouder verantwoordelijk.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2686/Binnenland/article/detail/2459594/2011/06/29/Maatregelen-tegen-overlast-coffeeshops-uit-Opiumwet.dhtml?utm_source=scherm1&utm_medium=button&utm_campaign=Cookiechec

En hier een artikel van de rijksoverheid omtrent drugsgebruik en drugshandel

Toegevoegd na 52 seconden:
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/drugs/vraag-en-antwoord/ben-ik-strafbaar-als-ik-drugs-bezit-gebruik-produceer-of-verhandel.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Coffeeshops zijn vanaf 1 januari 2013 alleen nog toegankelijk voor ingezetenen van Nederland. Coffeeshopbezoekers moeten vanaf dat moment een geldig uittreksel uit de gemeentelijke basisadministratie kunnen laten zien. De handhaving van het ingezetenencriterium gaat in overleg met betrokken gemeenten. Als het nodig mocht zijn kan het gefaseerd worden ingevoerd, waardoor er makkelijker kan worden aangesloten bij het lokale coffeeshop- en veiligheidsbeleid en het meer aansluit op de plaatselijke situatie. Enkele gemeenten, waaronder Amsterdam en Rotterdam, hebben inmiddels laten weten vooralsnog niet actief op naleving van dit criterium te gaan controleren.

Door die laatste zin is het voorgestelde beleid dus op losse schroeven komen te staan. Voor meer informatie verwijs ik je naar de site van het trimbosinstituut
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het hebben van verdovende middelen (dus ook wiet) is verboden in Nederland, dat is de wetgeving (opiumwet).

Als een overheid dan een (niet wettelijke) regeling maakt om iets te gedogen dient de lagere overheid zich daar aan te houden daar de landsoverheid dan kan ingrijpen en alle illegale praktijken kan stoppen.

Voorheen waren politiekorpsen ingedeeld naar regio en was er 1 korpsleider, dat was een burgemeester van de grootste gemeente in die regio, deze besliste waar de prioriteit van het korps lag in zake bestrijding, dit hield in dat de controle op coffeeshops op een laag pitje stond.

Nu de wetgeving is verandert en we nog maar 1 politiekorps hebben dat direct aangestuurd wordt door de minister van binnenlandse zaken wordt het geheel toch iets anders en kan deze bevelen te gaan toezien op het lidmaatschap van coffeeshops met als gevolg dat elke coffeeshop die niet werkt volgens de regels opgesteld in Den Haag per direct gesloten kunnen worden.

Dit betekend dus dat elke coffeeshop me ingang van 1 januari 2013 een besloten club is waarbij men ingeschreven dient te zijn, een inschrijving mag alleen als men een uittreksel van het bevolkingsregister heeft, dat betekent ook dat men slechts op de plek waar men lid is wiet kan halen en niet zoals met de "oude" wietpas in een gehele gemeente.