mag politie boetes geven op rookverbod in cafes?

ik lig in discusie met min leerkracht van mavo over het rookverbod

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
als er iemand rookt waar dat niet mag.
kan de roker er zelf geen boete voor krijgen maar de eigenaar van het cafe/restaurant maar er is een uitzondering.
als er staat roken op eigen risico is de eigenaar daar niet aansprakelijk voor maar de roker zelf.

Antwoorden (3)

Ja, de politie is een bevoegde opsporingsinstantie. Als je de wet overtreedt is de politie in dit geval ook bevoegd. Er zijn echter ook speciale boa's om dit te doen. Hier zal de verwarring wel over gaan.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Wordt ergens gerookt waar dat niet mag? Dan krijgt de ondernemer een boete voor overtreding van het rookverbod van de NVWA. Rookt u ergens waar een rookverbod geldt? Dan kan de ondernemer of het personeel u vragen om niet te roken. Als u toch rookt, kan de ondernemer de politie inschakelen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De politie is alleen bevoegd om een proces-verbaal op te maken als een rookverbod wordt overtreden. Het is echter aan de rechter om te beslissen om een boete op te leggen en ook kan de rechter de hoogte van de boete bepalen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Jasser, dat is ook nog een verschil. De aangewezen NVWA die op grond van de Tabakswet het rookverbod in de Horeca controleert geeft geen bekeuring maar legt een boete op.