Kan je als minderjarige aangehouden worden op verdenking van bezit van alcohol wanneer het niet zichtbaar is?

Is het mogelijk om staande gehouden te worden door de politie, omdat zij jouw verdenken op bezit van alcohol? Ook al is dit niet zichtbaar(bijvoorbeeld in je tas, een krat onder een deken?). Het is namelijk wel mogelijk om zomaar je ID te vragen, maar is het daarna mogelijk voor de ambtenaren om in je spullen te kijken?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Wanneer je overlast veroorzaakt door dronken over te komen, mag een agent gebaseerd op dat kijken of je alcohol bij je hebt. Maar dan valt het al onder openbare dronkenschap. Anders mogen ze dat niet, tenzij het in een regio is waar ze ten alle tijden je mogen fouilleren
" De politie mag alleen preventief fouilleren in de daarvoor aangewezen veiligheidsrisicogebieden. Dit zijn gebieden met een hoog aantal wapenincidenten en/of een ernstige mate van (vuur)wapengebruik. In deze gebieden geldt ook een messenverbod.. "

Wanneer het geen veiligheidsrisicogebied is mag de politie ook niet zomaar in je spullen kijken. Ze mogen wel om je ID vragen, maar dit mag je weigeren. Alleen als je het weigert in een veiligheidsrisicogebied bega je weer een overtreding.

Toegevoegd na 23 minuten:
Drink geen alcohol wanneer je nog geen 18 bent.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Nee, dat ze je op grond van niets je niet mogen fouilleren betekend niet dat alcohol mag worden gekocht onder de 18. Maar je vraag ging over fouilleren, niet over het kopen van alcohol of het bezit van alcohol onder de 18. Je mag als 18 jarige geen alcohol bij je hebben en niet kopen. Maar fouilleren mag niet zomaar.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
@BloodRedNour Zonder een geldige reden hoef je je legitimatie niet te laten zien. Wanneer de agent een reden heeft dan moet je het wel laten zien, maar gewoon even kijken wie je bent, dat mag niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Even verbetering: Je mag als je jonger bent dan 18 geen alcohol bij je hebben en niet kopen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat klopt, dat mogen ze niet zomaar. Ze mogen altijd de vraag stellen of je alcohol bij je hebt. Wanneer je een verdacht antwoord geeft hebben ze wel een reden om te controleren. Wanneer het voorkomt en je het niet zeker weet mag je een agent ten alle tijden om je rechten vragen. Ook wanneer je niet gearresteerd bent, een agent mag niet liegen over je rechten. Dus wanneer hij mijn antwoord zou tegenspreken betekend dat, dat hij gelijk heeft en je het moet laten zien. Wanneer je dan gepakt wordt met alcohol opzak, maar de agent je rechten niet goed heeft verteld. Wordt je hiervoor niet bestraft, dan is het bewijs niet geldig.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Misschien helpt de rijksoverheid website.
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/paspoort-en-identificatie/identificatieplicht http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/alcohol/vraag-en-antwoord/vanaf-welke-leeftijd-mag-ik-alcohol-kopen-of-bij-me-hebben-in-het-openbaar.html
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Voor ik antwoord op je vraag wil ik eerst even aangeven dat je pas beroep kan maken op je zwijgrecht op het moment van je arrestatie. Maar je hoeft een vraag niet altijd te beantwoorden nee. Wanneer je zwijgt kan het gezien worden als verdacht, maar daar mag een agent niets mee doen. Want zwijgen is volgens de wet niet toestemmen of ontkrachten. Dus in principe kun je gewoon zwijgen en dan is het aan de agent of hij een geldige reden heeft om je toch te controleren. Dit kan zijn dat je bijvoorbeeld de winkel uitloopt met een fles wijn, de kassière je niet om je legitimatie vroeg. En de agent dit heeft gezien maar twijfelt over je leeftijd. Maar laten we even eerlijk zijn: Er is een reden waarom je 18 moet zijn voordat je pas alcohol mag hebben/kopen. Drink geen alcohol wanneer je nog geen 18 bent.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Is het illegaal om alcohol in je bezit te hebben als minderjarige: Ja Mogen ze een minderjarige zomaar controleren op bezit van alcohol wanneer het niet zichtbaar is: Nee. Mogen ze je een vraag stellen: Een vraag mag altijd worden gesteld. Moet je antwoorden?: Nee. Wanneer mag hij je wel fouilleren? In een speciaal gebied of wanneer hij een goede reden heeft. Weiger je dit word je gearresteerd en mogen ze het op de politie bureau bekijken. Blijft maar vragen stellen hoor als het niet duidelijk is, daarvoor is deze website uiteindelijk ook bedoeld :)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dat klopt.