Hoeveel serice kosten mag een serviceflat vragen? Ons appartement is een koopwoning? Net zoals alle andere appartementen in het gebouw.

Hoeveel servicekosten mogen zij vragen terwijl wij geen gebruik van de service voor ouderen. Wel betalen wij de volle pond. +- 400,- per maand. Hierin zit ook water. Ik woon samen met mijn partner in serviceflat (van oorsprong bedoeld voor ouderen mensen)Wij zijn 27 en 23 jaar. Er komen steeds meer jongeren in wonen.Alleen de voorzieningen etc. worden hier niet op aangepast. Welke rechten/plichten heb je dan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat is begrepen in de servicekosten?Behalve de normale onderhoudskosten, verzekering e.d. ook een gedeelte voor de maaltijd, zoals dat gebruikelijk was toen de flat alleen maar bewoond werd door ouderen? Zo ja, hoeveel is dat dan?

Antwoorden (3)

Je hebt zelf de flat gekocht je was op de hoogte van de kosten.. In de kosten zit ook onderhoud aan de buitenkant van je flat opstalverzekering schoonmaak enz.
ronron1212
12 jaar geleden
Hoe hoog de servicekosten zijn wordt bepaald door de vereniging van eigenaren, waar je zelf ook lid van bent.
Je kunt het in een volgende vergadering aan de orde stellen en intussen zoveel mogelijk medestanders zoeken.
Het is allemaal heel democratisch geregeld.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De opbouw van de servicekosten verschilt per Vereniging van Eigenaren en is afhankelijk van de omvang, de leeftijd en de staat van onderhoud van het object.
De kosten die in de servicekosten zijn opgenomen kunnen zijn;
reserveringen groot onderhoud,
elektriciteitskosten en onderhoud van de algemene ruimten en liften,
schoonmaken algemene ruimten,
onderhoud installaties ( zoals hydrofoor,ketels),
onderhoud groenvoorzieningen,
glazenwasser,
bouwkundig onderhoud,
beheervergoeding,
bestuursvergoeding,
verzekeringen.

Aan de hand van een meerjarenonderhoudsplanning wordt ingeschat hoeveel uitgaven verwacht kunnen worden voor het aankomend jaar. Op basis van deze begroting wordt het bedrag verdeeld over de appartementen. In de akte van splitsing, is op basis van ligging en grootte vastgelegd welk deel er betaald moet worden.

Kortom, de hoogte van de servicekosten hangen af van vele dingen, maar zijn sterk afhankelijk van de gezondheid van de V.v.E.(actief en voldoende reservefonds) het onderhoudsniveau en de omvang van het complex. Hier waar ik woon is het niet raar om meer dan €600,- te betalen voor de servicekosten van een koopflat.
amc