kan je partner erven met een samenlevingscontract?

Ik had graag geweten of je partner in je huis mag blijven wonen waneer je komt te overlijden en je slechts een samenlevingscontract hebt ondertekend en geregistreerd. Of moet men wettelijk samenwonen? In België.

Toegevoegd na 26 minuten:
Het huis is GEEN huurhuis maar mijn eigendom.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

indien het een huurhuis betreft, doe je er goed aan je partner officieel als medehuurder in te schrijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het antwoord voor NL.
Je partner is dus geen mede-eigenaar van het huis. Dat betekent dat zonder testament na je overlijden de wettelijk erfgenamen, dus jouw bloedverwanten, je familie erft.
Als je je samenlevingscontract doorleest staat er, denk ik, niets in over jouw huis.
Als je je partner wilt beschermen dan dien je een testament te laten maken. (of te trouwen)