Moet ik deze koper zijn geld teruggeven?

Ik heb 2 dagen geleden een bureaulamp verkocht via Marktplaats. Nu (2 dagen later) wil de koper het terugsturen omdat hij hem eigenlijk niet nodig heeft. Hij verklaart dat het product wel werkt naar behoren, maar hij hem gewoon terug wil sturen omdat hij niet meer nodig is.

Ben ik verplicht om de lamp terug te nemen? En wat is de wetgeving hier voor?

Toegevoegd na 9 minuten:
Ik zoek het zwart op wit, zodat ik het de koper kan laten zien. Misschien een pagina op de site van Marktplaats of de van de Overheid.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
5.4K

Het beste antwoord

Nee je bent niet verplicht om de lamp terug te nemen.
De lamp werkt goed,makeert niets aan dus de reden die de koper opgeeft dat hij de lamp niet meer nodig heeft,is geen geldige reden om de lamp terug te nemen.
Dit gaat volgens mij zowiezo al niet op voor tweedehands artikelen die je via MP verkoopt.

Toegevoegd na 18 minuten:
Gelden de regels van de Wet koop op afstand bij aankopen op Marktplaats?

Meestal niet! De wet koop op afstand geldt alleen voor aankopen tussen consumenten en bedrijven. De meeste aankopen op Markplaats vinden plaats tussen particulieren (allebei consument) en dan geldt de Wet koop op afstand dus niet.

Wanneer geldt de Wet koop op afstand bij aankopen op Marktplaats wel?
Alleen als u via Marktplaats op een internetpagina van een bedrijf komt waar het mogelijk is om online een bestelling te plaatsen. Bestelt u dan een product in deze zogenaamde 'digitale winkel'? Dan is er sprake van een koop op afstand. In dat geval geldt de regel dat u een bedenktijd hebt van zeven werkdagen na ontvangst van het product.

Meer informatie over de bedenktijd bij koop op afstand
Let goed op
Soms plaatsen bedrijven een advertentie op Marktplaats, maar kunt u niet direct (via internet) bestellen. In de advertentie wordt u bijvoorbeeld uitgenodigd om in hun 'echte' winkel een product te komen bekijken en te kopen. Besluit u in zo'n geval om langs de winkel te rijden en het product te kopen? Dan is er geen sprake van een koop op afstand en hebt u ook geen recht op bedenktijd
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De lamp was nieuw. Maar ik zoek het eigenlijk zwart op wit zodat ik hem kan overtuigen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.consuwijzer.nl/Ik_wil_advies_over/Elektronica_en_huishoudelijke_apparatuur/Ontevredenheid_over_aankoop/Basisinformatie/Ruilen_geen_recht_maar_een_gunst Het gaan hier om ruilen,maar het komt in feite op hetzelfde neer vanwege de reden om het artikel terug te brengen. Ook staat er bij dat aankopen via internet altijd terug gegeven kunnen worden,maar dan gaat het wel om internetwinkels en niet om particulieren.

Andere antwoorden (2)

Misschien kan ie hem ergens gebruiken waar het heel donker is.
Hier is geen wetgeving voor hij is akkoord gegaan met de aankoop.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies mijn voorstel; ergens steken waar het heel donker is. Wat een sukkel. Zo krijg je zelfs bij winkels je spul niet geruild ; gekocht is gekocht, laat hem hem zelf maar weer op Marktplaats zetten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Marleen toch! Zo kennen we je niet.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hm, als je zo gaat reageren via internet lost het denk ik niet veel op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hahaha, dan ken je me slecht, Hans ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
zo is het, laat hem zelf maar weer verkopen, wat een gluiperd zeg, had hijvan te voren moeten bedenken..
Ligt eraan of je de bureaulamp 2e hands als particulier verkocht hebt of nieuw als ondernemer met Marktplaats als webshop.

In particuliere transacties geldt over het algemeen de afspraak die onderling vooraf wordt gemaakt tussen koper en verkoper.
Zaken als de prijs, wijze van betalen, eens gekocht blijft gekocht, levering van het gekochte worden meestal van tevoren al gemaakt via mail en/of telefoon en zijn dan bindend, tenzij de verkoper bedrog pleegt. (Je koopt een mobiele telefoon maar je ontvangt een doosje met 'n natte spons)

Dit geldt ook voor particuliere transacties op internet zoals via Marktplaats en E-bay. Bij geschillen over de uiteindelijke levering door de verkoper kan de koper een klacht neerleggen bij de verkoopsite.

Voor ondernemers geldt aparte wetgeving voor wat betreft het verkopen via internet met webwinkels, veiling- en verkoopsites of als postorderbedrijf.

Dan geldt altijd een zicht of bedenktermijn van tenminste 7 dagen.
In die tijd mag de koper zich alsnog bedenken en het gekochte terugsturen waarmee de koop eenzijdig ontbonden is, en eventueel al betaalde gelden terugbetaald moeten worden.

De koper moet dan wel ervoor zorgen dat het gekochte in onbeschadigde staat en, voor zo ver van toepassing, in de originele verpakking wordt geretourneerd.
De kosten van retourneren komen voor rekening van de ondernemer.

Na de 7 dagen is de koop definitief en moet de koper het gekochte gewoon betalen.

Als je als ondernemer op internet verkoopt, maak dan duidelijke leverings- en betalingsvoorwaarden. Dat voorkomt een hoop gedoe achteraf.