Wat voor verplichtingen heeft een benzinestation v.w.b. de levering van verschillende soorten brandstof?

Een benzinestation heeft div. vergunningen nodig. Naast rechten hebben ze ook plichten. Mogen ze de levering van bepaalde brandstoffen uitsluiten, bv. 2-taktbenzine (voor brommers)?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Dit mag, en dit gebeurd dan ook.
De omzet op 2 taktbenzine is zo laag dat ze deze op de meeste plaatsen niet meer willen leveren. Er zijn nog wel plekken waar dit gebeurd maar je ziet dat de kostprijs dusdanig hoog is dat mensen er toch voor kiezen zelf te mengen.
Dit mengen moet 1 op 50.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Net zo min als dat een bakker verplicht kan worden dat hij dagelijks croissants verkoopt kan een tankstation niet verplicht worden om bepaalde brandstoffen op voorraad te hebben en te verkopen.

Ik begrijp dan ook totaal niet waar jij het vandaan haalt dat ze een plicht tot levering van brandstoffen te hebben, tankstations andere dan die gelegen zijn naast een autosnelweg hoeven zelfs geen brandstof op voorraad te hebben.

Tankstations die gelegen zijn naast een autosnelweg (concessiehouders) zijn contractueel verplicht de meest voorkomende brandstoffen op voorraad te hebben en ter koop aan te bieden, let wel tankstations naast de snelwegen zijn eigendom van Rijkswaterstaat, enkel de pompen en inventaris van de shops zijn eigendom van de pachter.