Mag een werkgever een cursus buiten werktijden verplichten als dit niet expliciet in je contract staat vermeld?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
1.7K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Dat is zeker voer voor jurisprudentie in het kader van 'goed werknemerschap'... maar als er sprake is van een cao zou ook daar nog het e.e.a. in kunnen staan omtrent dit onderwerp; dan ligt de zaak wat duidelijker.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Overigens is het wel mogelijk, maar de werkgever moet dan wel sterker (dan bij een cursus onder werktijd het geval is) rekening houden met de privéomstandigheden van de werknemer.
http://www.jurimail.nl/werkgever/veel-gestelde-vragen/4-verplichte-cursus-volgen-in-eigen-tijd http://zakelijk.infonu.nl/juridisch/132947-verplicht-op-cursus-voor-de-baas.html
Ivana
7 jaar geleden
Jonge, jonge...leren doe je om vooruit te komen en als je baas de cursus betaalt of de helft betaalt, zou ik het altijd doen, ook als het niet verplicht kan worden.
Op deze wijze heb ik in de avonduren heel wat bijgeleerd dat mijn carrière ten goede kwam!
Reddie
7 jaar geleden
@Ivana, inderdaad. Ik vebaas me regelmatig over het gebrek aan "arbeids ethos".
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik vraag dit niet voor mijzelf. Niet iedereen heeft overigens de drang om verder te komen. Het gaat mij puur om het principe.
Erna55
7 jaar geleden
Niet elke cursus is bedoeld om "vooruit" te komen.
-Een aantal ziekenhuizen die last hebben gehad van agressieve patiënten hebben het personeel van de SH een " anti- agressiecursus " aangeboden.
- Een bakkerij waar een ongeval heeft plaatsgevonden heeft het personeel verplicht op een "veiligheidscursus" gestuurd.
- een supermarkt heeft personeel op de versafdeling naar een "cursus voedselhygiene " gestuurd. Deze cursussen stonden niet genoemd in de arbeidscontracten. De werkgever betaalt gewoonlijk wel het cursusgeld en de cursustijd. Wanneer het een online cursus betreft,( zoals bij Domino) en de cursus in eigen tijd doorgenomen kan worden, dan is tijdvergoeding niet gebruikelijk.
Ivana
7 jaar geleden
Erna, Van alles wat je leert wordt je wijzer. En met wijsheid kom je altijd vooruit!

Antwoorden (1)

Ja

Als het niet mogelijk is dat de werknemer tijdens de werkuren de studie doet kan de werkgever van een werknemer eisen dat hij de cursus volgt buiten de werkuren.

Van belang is wel dat de cursus benodigd is voor de werkzaamheden die de werknemer uitvoert en zonder de cursus de werknemer het werk zonder die cursus niet meer mag of kan uitvoeren.

Dus enkel als het productieproces geschaad wordt kan de werkgever de werknemer tot studie buiten de werktijd verplichten echter moet daar wel een redelijke vergoeding tegen over staan.

In alle andere gevallen dient de werkgever er voor zorg te dragen dat de cursus tijdens de werkuren gevolgd kan worden.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Klinkt erg aannemelijk, heb je er ook een soort van bron voor? Is het dezelfde als Ryodinho wellicht mee kwam?
Dus een voortvloeing uit:
"goed werknemerschap art. 7:611 BW. " Of ken je de materie omdat je er zelf bekend mee bent?
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Is op internet niet te vinden, is een uitspraak van rechtbank Den Bosch jaren '70. Bedrijf had een nieuw bedrijfspand gebouwd met nieuwe machines. Bedieners van de nieuwe machines moesten daar voor op cursus echter er was geen personeel om de oude machines continu in bedrijf te houden. Bedrijf mocht toen werknemers verplichten een bedieningscursus buiten de werkuren te verplichten daar anders het productieproces stil kwam liggen en daardoor de het voortbestaan van het bedrijf geschaad kon worden, was een bedrijf met een continudienst 7 / 24.