Wat kan jeugdzorg doen als je door blijft roken, blowen of alcohol drinken tijdens de zwangerschap?

Toegevoegd na 8 minuten:
Dus wat kan jeugdzorg doen na de geboorte als is gebleken dat de moeder cannabis heeft gebruikt, gerookt heeft en/of veelvuldig alcohol gebruikt.

Toegevoegd na 14 minuten:
Vraag naar aanleiding van:

http://www.goeievraag.nl/persoon-gezondheid/zwangerschap/vraag/576051/tijdens-zwangerschap-positief-test-cannabis#c1871988

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
8.5K
tinus1969
8 jaar geleden
Jeugdzorg kan alleen iets doen bij kinderen die al geboren zijn.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@tinus1969 Ja, daar heb ik het ook over. Het "tijdens de zwangerschap" slaat op de acties als roken, niet het moment van ingrijpen. Maar ik zal de vraag verduidelijken.
tinus1969
8 jaar geleden
Jeugdzorg kan ingrijpen als het kind ernstig in zn ontwikkeling wordt bedreigd.
Dus als moeder na de geboorte gewoon voor het kind zorgt, is er geen duidelijke basis voor ingrijpen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@tinus1969 En wat is dan exact het idee dat jeugdzorg vaak ingeschakeld wordt bij mensen die bijvoorbeeld blowen tijdens de zwangerschap?
tinus1969
8 jaar geleden
Volgens mij is daar geen juridische basis voor. Of beter gezegd; je kunt Jeugdzorg wel bellen (hoewel dat ook nog eens op gespannen voet staat met het medisch beroepsgeheim) maar jeugdzorg kan formeel niets doen. Ik heb de indruk, dat hiermee nog wel eens wordt gedreigd om indruk te maken op mensen die niet beter weten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@tinus1969 Wellicht is mijn keuze voor het woord jeugdzorg onjuist. Klopt het dat een AMK (Melding Kindermisbruik) gedaan wordt/kan worden? En dat daaruit contact met jeugdzorg kan ontstaan.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik kwam dit tegen: https://www.babycarekraamzorg.nl/friksbeheer/wp-content/uploads/2013/05/Werkafspraak-Softdrugs-XTC-GHB.pdf Beleid post partum:
- borstvoeding ontraden. Wanneer de moeder een ‘gelegenheidsgebruikster’ is, dan is BV prima
met advies niet te gebruiken tijdens lactatieperiode.
- bij twijfel urine pasgeborene controleren op multidrugs; indien de moeder hiervoor geen
toestemming geeft, overweeg melding AMK
- cannabisgebruik melden bij CJG met toestemming van moeder (is CJG een nieuwe of overkoepelende naam voor jeugdzorg?)
tinus1969
8 jaar geleden
@MrTomaat, CJG = Centrum Jeugd en Gezin
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De vraag is bij je ontstaan uit het probleem wat je gaf als voorbeeld. Is het niet zo, dat bepaalde donuts ook deze stoffen in het bloed achterlaat?
Maanzaad is toch ook zo'n 'trigger', die ze als cannabis aanzien in de stoffen van je bloed?
Dan is opnieuw testen, met het geven van die informatie door deze vrouw misschien het beste? Sorry voor de 'zijstraat', je vraag kan ik niet beantwoorden. ;-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Hallo, allen!
Jeugdzorg heeft alleen iets te vertellen over minderjarigen. Nu is de meerderheid van zwangere vrouwen getrouwd. Volgens de Nederlandse wet ben je dan automatisch meerderjarig (immers verantwoordelijk voor te verwachten kinderen). Dus in de meeste gevallen heeft Jeugdzorg niets in te brengen.

Het beste antwoord

Jeugdzorg zal in de eerste plaats pas tussenbeide komen als iemand hen daar een gegronde reden toe geeft.
Die gegronde reden dient dus door iemand, al dan niet anoniem, medegedeeld worden.

Indien je anoniem wil blijven dan dien je wel een aantal verifieerbare feiten mee te geven waardoor Jeugdzorg kan inschatten of ze hier wel of niet tussenbeide gaan komen.
Want ja, iedereen kan met een niet onderbouwd verhaal aankomen hé.

Jeugdzorg kan dan met die onderbouwde aantijgingen naar de betreffende ouder(s) stappen.

Indien de aantijgingen gegrond lijken dan kan Jeugdzorg trachten te bemiddelen met de ouder(s) van de pasgeborenen.
Bemiddelen aangaande ondersteuning van de ouders om hun drugverbruik te milderen.
Ofwel bemiddelen om bijkomende onderzoeken te willen toestaan om ofwel de aantijgingen door derden te ontkrachten.
Ofwel om op basis van 'bewijslast' stappen te ondernemen ter verbetering van de levensomstandigheden van de baby.

Jeugdzorg kan de zaak doorschuiven naar andere bevoegde instanties wanneer de ouder(s) tegenwerken terwijl er overduidelijke bewijzen van nefaste factoren zijn die de gezondheid of het algemeen welzijn van de baby in gevaar brengen.

Als de ouders over heel de lijn meewerken kan dit een vlotte procedure worden.
Zoniet dan ligt een lijdensweg in het verschiet voor alle betrokkenen.

Weet dus goed waar je aan begint als je dit soort zaken wil aankaarten bij Jeugdzorg of eender welke andere instantie.

Soms maken we ons zorgen om iets wat helemaal niet zo'n nefaste gevolgen blijkt te hebben dan wij als niet drug-gebruikers vaak vrezen.

Misschien toch maar eerst extra gaan bevragen bij deskundigen terzake vooraleer er extra ongewenste en ongezonde stress wordt losgelaten op de leefwereld van dit prille leven.

Toch?!