Men mag geen wapen in huis hebben, mensen met een wapenvergunning wel.Maar zij kunnen toch ook enge dingen met dat wapen doen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
5.1K

Antwoorden (6)

Ja, dat kunnen zij.

Máár... Er zijn een heleboel regels verbonden aan het krijgen van een wapenvergunning. Je moet aan een heleboel eisen voldoen. Als je bijvoorbeeld een vuurwapen vergunning hebt, MOET je lid zijn van een schietvereniging, waar je niet zomaar bij komt. Verder MOET je ook al geruime tijd lid zijn voordat je het wapen ook daadwerkelijk in huis mag houden. Dan MOET je deze overigens ook in een kluis opslaan. En je MAG NIET munitie in huis hebben.

Het probleem zit hem voornamelijk in de mensen die het niet al te nauw nemen met deze regels. Maar die hebben meestal ook geen vergunning.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zo zullen er inderdaad nog meer voorwaarden zijn - ik kende toevallig deze. Maar bedankt voor de aanvulling.
Ja, maar meestal gebruiken ze het wapen ook voor niet "enge" dingen. Ze hebben het dan in huis als ze het niet gebruiken en hebben een vergunning nodig daarvoor. Als iemand viool speelt en hij is niet op les dan heeft hij zijn viool ook gewoon thuis liggen, met een geweer is dit normaal verboden dus is een vergunning nodig. Terwijl het geweer alleen is om te gebruiken op de range.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt, maar dat wapen is geregistreerd en elke kogel uit dat wapen afgevuurd is meteen terug te brengen naar de eigenaar... Elk wapen heeft qua kogel zijn eigen kenmerk, nadat het afgeschoten is... Het zijn de strepen op de zijkant van de kogen die het kenmerk is, naast het kaliber is zo de eigenaar te herleiden... Dus daar hoef je niet bang voor te zijn...

Maar als een ander zoals laatst in Duitsland een zoon dan die wapens naar school draagt en daar begint te schieten, dan is het anders, maar de vader is aangeklaagd, want hij had dat moeten voorkomen dat anderen bij zijn wapens kon komen...

Maar zo simpel dat je bang moet zijn voor de wapenvergunningen is niet reëel hoor... Het is die jan-met-de-pet zonder wapenvergunning waar ik meer bang voor zou zijn... en met die omgebouwde gaspistolen, die eerst wel legaal waren en nu illegaal...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat kunnen ze inderdaad. En die mensen worden ook anders benaderd...

Mijn beste vriend heeft een wapen met wapenvergunning. Als zijn vrouw de politie zou bellen i.v.m. huiselijk geweld dan komt er geen politie om eens te praten. Dan komt er een Arrestatie Team en wordt er de volgende dag op het politiebureau gepraat...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Bertie;

Daarom krijg je ook niet zomaar een wapenvergunning en worden er strenge regels aan bewaring en transport van een wapen gesteld. Verder mag iedereen zonder vergunning keukenmessen in huis halen of lucifers en petroleum of een bijl om haardhoutjes te hakken of een flinke hamer of een zaag of een haakse slijper of een zware klopboormachine of een honkbalknuppel of hele klossen touw of plastic huisvuilzakken of hoofdkussens en je wilt niet weten wat je daarmee allemaal voor enge dingen uit zou kunnen halen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De Nederlandse Wet wapens en munitie is onderdeel van de wapenwetgeving en is bedoeld om de schadelijke effecten van wapens in de samenleving terug te dringen.

De Wet wapens en munitie maakt onderscheid tussen het voorhanden hebben van een wapen en het dragen van een wapen. Dat is als volgt gedefinieerd:

'Voorhanden hebben' betekent dat iemand over een wapen kan beschikken. Dat is ook het geval als hij het opgeborgen heeft in een bergplaats waar hij de sleutel van heeft.
'Een wapen dragen' betekent het 'voor het grijpen hebben', terwijl iemand zich op een openbare plaats bevindt.
Het bezit van een wapen van de lichtste categorie, bijvoorbeeld een sabel, is legaal voor burgers van 18 jaar en ouder. Het is verboden om met dit soort wapens over straat te lopen. Wat wel toegestaan wordt is het bijvoorbeeld ophangen van dergelijke wapens aan de muur.