Mag een conducteur mij wel een boete geven omdat ik mijn ID-kaart niet mee heb?

Ik had gisteren een boete in de trein, ik kon plotseling mijn OV-kaart niet vinden. hij zat in mijn broekzak -_-
Hij vroeg ook mijn ID-kaart. Uiteraard kon ik die ook niet vinden. Hij streek met zijn hand over zijn hart en gaf mij hier geen boete voor, maar ik vraag mij af; is een conducteur wel bevoegd mij een boete te geven, omdat ik mijn ID-kaart niet meeheb? Ik kan toch ook niet zomaar iemand op straat staande houden en vragen of diegene zich even wil identificeren? Is dit niet alleen iets wat politieagenten etc. mogen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
5.1K

Het beste antwoord

Een hoofdconducteur is een door Justitie beëdigd buitengewoon opsporingsambtenaar (BOA) en heeft daarvoor landelijke bevoegdheid. Daardoor kan een hoofdconducteur ook een proces-verbaal uitdelen, zoals die voor het niet hebben van een vervoerbewijs (maar ook andere boetes), en niet-meewerkende reizigers overdragen aan de politie.

Hij mag dus onder bepaalde voorwaarden een bekeuring uitschrijven.
bamibal
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ik begrijp uit je vraag dat je lang moest zoeken naar je OVkaart maar die wel gevonden hebt? In dat geval mag hij niet vragen naar je ID kaart want je hebt niets fout gedaan. Men mag niet op een hoek van de straat gaan staan en iedereen vragen naar de ID kaart en alleen een boete geven voor het niet hebben van een ID. Wel mogen ze alle fietsers zonder licht of die op de stoep rijden of door rood rijden staande houden en vragen naar de ID en een boete geven voor de overtreding EN het niet bij je hebben van de ID.

De conducteur mag je een boete geven als je je ID kaart niet bij je hebt als je daarnaast ook nog een andere overtreding pleegt (geen ovkaart of iets anders wat niet mag in de trein).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Jij geeft aan dat je je OV-kaart niet kon vinden. Heb je deze uiteindelijk nog gegeven?

Afhankelijk van de bevoegdheid van de conducteur kan hij mogelijk op twee gronden een identiteitsbewijs vorderen. De eerste is op basis van de Wet op de Identificatieplicht.

Artikel 2 WID:
Een ieder die de leeftijd van veertien jaar heeft bereikt, is verplicht op de eerste vordering van een ambtenaar als bedoeld in artikel 8a van de Politiewet 1993, een identiteitsbewijs als bedoeld in artikel 1 ter inzage aan te bieden. Deze verplichting geldt ook indien de vordering wordt gedaan door een toezichthouder.

Al dan niet icm met artikel 8a Politiewet:
Gelijke bevoegdheid komt toe aan opsporingsambtenaren van de bijzondere opsporingsdiensten, bedoeld in artikel 2 van de Wet op de bijzondere opsporingsdiensten en de buitengewoon opsporingsambtenaar als bedoeld in artikel 142, eerste lid, van het Wetboek van Strafvordering , voor zover dat redelijkerwijs noodzakelijk is voor de uitoefening van zijn taak.

Wat veel mensen niet weten is dat deze vordering ook uitgebreid is in de Wet Personenvervoer 2000 naar personen onder de 14 jaar:
De reiziger die de leeftijd van veertien jaar nog niet heeft bereikt, is verplicht op de eerste vordering van de artikelen 87 en 89 bedoelde ambtenaren en personen die hebben vastgesteld dat de reiziger heeft gehandeld in strijd met de artikelen 70 of 71, een identiteitsbewijs als bedoeld in artikel 1 van de Wet op de identificatieplicht ter inzage aan te bieden.

Dus ja, de toezichthouder wil jou een bekeuring geven. Jij bent verplicht om op zijn vordering een identiteitsbewijs te tonen. Niet voldoen aan deze verplichting kan een bekeuring opleveren.