Als je trouwt in Marokko, en je gaat scheiden moet je dit doen in Marokko of kan dit gewoon in Nederland?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
3.8K

Het beste antwoord

Als je in nederland scheidt, word je niet automatisch gescheiden in Marokko.
Marokko heeft zo zijn eigen regels.

Toegevoegd na 3 minuten:
Voor het opstarten van een rechtsprocedure in Marokko voor de erkenning van een Nederlands uitspraak m.b.t. een echtscheiding is benodigd:

( de vertaling van de volgende documenten )

- Het echtscheidingsvonnis /beschikking (uitspraak van de rechtbank).
- Kenninsgeving van inschrijving ( rechtelijke uitspraak m.b.t. echtscheiding in de burgelijkestand) .
- Akte van berusting.

deze documenten moeten allemaal door een beedigd vertaler worden vertaald, en deze vertaalde documenten moeten bij de rechtbank (waar de vertaler is beedigd) worden gelegaliseerd.

vervolgens ga je Naar Den Haag naar de MINISTERIE van JUSTITIE,
op alle vertaalde documenten moet een legalisatie (stempel) komen.

vervolgens ga je ook in Den Haag naar Buitenlandse zaken,
op alle vertaalde documenten komt hier ook een legalisatie van Buitenlandse zaken.

Daarna ga je naar de Marokkaanse consulaat met al je gelegaliseerde documenten, bij de consulaat krijg je ook een stempel.
Daarna kunnen de papieren eindelijk naar Marokko.
Als je zelf niet in staat bent om naar Marokko toe te gaan,( kan je ook iemand in Marokko (familielid) bemachtigen om jouw scheiding te regelen).
Hiervoor moet je bij de Marokkaanse consulaat een Loukala (machtiging) laten schrijven. (neem wel de nr van lacart van eventuele familid mee)

kosten:

Vertaler: tussen de 100 en 400 euro: dit verschilt per vertaler.
legalisatie van de vertaalde documenten bij de rechtbank: ongeveer 18,- per vertaalde document, per A4 dus..
legalistaie bij ministerie van justitie: 4,- per document (per A4)
legalisitaie bij Buitenlandse zaken: 10,- per document, (per A4)
stempel marokkaanse consulaat ongeveer 6,-
Loukala (machtiging) ongeveer 6,-
amc
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En die zijn niet al te gunstig...