Kan robert m vervolgd worden voor het beledigen van de rechter?

in amerika is dat volgens mij strafbaar. is dat in nederland ook zo?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heeft ie de rechter beledigd dan? In de fragmenten die ik heb gezien, riep hij een keer "onzin" "hou jij je mond", en gooide hij met water. Ik heb nog niet echt meer erover gelezen, maar zijn er ook echt beledigingen geuit? Zo ja: wat dan precies?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hou je mond roepen door de uitspraak heen lijkt me beledigend voor de rechter zo ook het gooien met water. het ondermijnt de autoriteit van de rechter.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je middelvinger opsteken is toch niet zo heel netjes?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is asociaal en onbeleefd, maar volgens mij kun je dit niet geen belediging noemen. Misschien wel minachting van de rechter/rechtbank, maar volgens mij wordt dat in Nederland alleen zo genoemd als je een vonnis niet opvolgt. Dan wordt een boete opgelegd. Maar wat er gebeurde was vooral een emotionele uitbarsting denk ik, en volgens mij heeft de rechter het ook zo gezien. Voor belediging zou iemand apart beboet kunnen worden, maar zo ver gaat dit niet: Lucia de B. is zelfs de rechtzaal uitgestormd toen haar vonnis werd voorgelezen, met de uitroep: "ik kan hier niet naar luisteren!" Nu WAS zij ook onschuldig, maar dat was toen natuurlijk nog niet bekend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Oh ja, die middelvinger! Dat zou wel als belediging gezien kunnen worden ja. Maar ik verwacht niet dat dit gebeurt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
hij noemde de rechter ook idioot, zag ik net. lijkt me alles bijmekaar vrij beledigend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Menno: dat is inderdaad een duidelijke belediging. Had ik nog niet gehoord of gelezen. Maar ja, bij iemand die toch al 18 jaar gevangenisstraf én TBS met dwangverpleging krijgt, lijkt het me weinig zinvol om een aanklacht in te dienen voor een scheldwoord.

Het beste antwoord

Het "contempt of court" zoals in Amerika ("if you don't sit down I'll hold you in contempt") kent Nederland niet echt. Tenminste, niet volgens de bronnen die ik vond (zie hieronder). Minachting is in Nederland vooral het niet opvolgen van een vonnis, en daar staat een boete op, een dwangsom die meestal de veroordeelde partij moet betalen aan de benadeelde partij als hij (binnen een bepaalde tijd) geen gehoor geeft aan het vonnis.

Nu is belediging an sich natuurlijk wel strafbaar, en belediging van een ambtenaar in functie is nog een apart iets. Maar zoals ik zeg in de reacties, wat er gebeurde ("hou je mond" roepen, water gooien) is niet direct beledigend (wel hondsbrutaal en asociaal natuurlijk) en ik verwacht dat de rechter dit vooral ziet als emotionele uitbarsting, en dat het niet als een aparte overtreding behandeld zou worden. Het gebeurt vaker dat mensen bij het horen van hun vonnis gaan huilen, schreeuwen, of zelfs weglopen, en dat heeft ook geen invloed op de strafmaat. Die is dan ook al bepaald natuurlijk. Wanneer iemand echt scheldwoorden gebruikt en die duidelijk richt aan de rechtbank, wordt het een ander verhaal natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja, zou kunnen... maar 30 uur extra taakstraf maakt niet zo veel uit op 18 jaar en dwangTBS:

http://www.rechtspraak.nl/Actualiteiten/Nieuws/Pages/30-uur-werkstraf-voor-uitschelden-Groningse-rechter-voor-mongool.aspx
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
maar desalniettemin strafbaar dus, opzich genoeg om te vervolgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, maar die kwal kost de maatschappij toch al zo veel...