Waarom zijn sommige planten verboden maar is de meest dodelijke plant gewoon te koop bij een tuincentrum?

http://adventure.howstuffworks.com/top-5-poisonous-plants5.htm

Ik bedoel dan planten zoals cocaïne of paddo's (wat een schimmel is)

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
1.6K

Het beste antwoord

Als er op een tuincentrum bij zou staan dat de plant dodelijk giftig is, dan koopt niemand meer deze plant, dus draait het weer zoals gewoon om geld!!!
Maar ook de besjes van het peperboompje en zelfs van de Lelietjes van dalen zijn ook dodelijk giftig voor kinderen!!
Maar er zijn nog tientallen andere tuinplanten zeer giftig en niet alleen tuinplanten maar ook wilde inheemse planten.
Voor dieren is dat het groen van de Taxus.
En in het hooi, het Kacobs kruiskruid.
Leuk te vermelden dat vrijwel alle giftige planten ook geneeskrachtig zijn!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zoals zo vaak een goed antwoord op een "tuinvraag" +1!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad!

Andere antwoorden (6)

Omdat deze planten aanzetten tot handel in verdovende middelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel veel kamerplanten en ook planten voor in de tuin zijn giftig, je moet ze niét eten dus met kleine kinderen en huisdieren moet je goed opletten.
Volgens mij zit het verschil erin dat bv cocaïne verslavend is.
Uit een rododendron kan je geen verslavend middel maken maar hij is wel giftig als je hem eet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De oleander is inderdaad giftig, maar die is ook niet bestemd om op te eten. Chloor, wasbenzine, e.d. is ook giftig, maar toch te vinden in menig keukenkastje.

In Nederland is het de bedoeling dat de burger zelf ook nog ietsje nadenkt en dat niet de overheid alles bepaalt.

Men zet ook wel eens:
je mag wel alles weten, maar niet alles eten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat verboden planten niet verboden zijn vanwege het feit dat ze giftig zijn (dan kun je de halve natuur wel uitroeien) maar omdat je er verdovende middelen uit kunt halen, en dat willen ze liever niet.
Vergis je bijvoorbeeld niet in de giftigheid van een simpele Dieffenbachia, of gewoon al het water waar een bosje narcissen in heeft gestaan ! Maar omdat maar weinig mensen hun kamerplanten zullen kopen voor consumptie, staat er in de regel geen disclaimer op. In boeken over kamerplanten is de giftigheid meestal wel gemeld. Gewoon niet opeten, en zorgen dat de kinderen er ook niet aan gaan zitten kliven (al val je niet meteen dood neer). Met katten is het wel een beetje oppassen en kun je sommige soorten beter vermijden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
zeg dat wel... geen plantjes meer in mijn huis. Mijn kat lust dan geen vis of vlees, maar plantjes des te meer! gek dier!
Rieneke1
14 jaar geleden
hihi mijn katten grazen de hele zomer lang van m'n wietplanten.
ook de zgn giftige zomerbollen knagen ze op.
dit alles zonder zichtbare gevolgen gelukkig.
mijn huis en balkon zijn vergeven van de giftige planten.
de digitalis laten ze wel met rust.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Poisson Ivy, Japanse Berenklauw
Het gaat niet om het giftig zijn, het gaat om het gebruik dat men ervan (kan) maken.

Drugs are bad, m'kaaay?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de meest dodelijke plant heb ik ook in mijn tuin,als je er 10 minuten onder gaat zitten zonder hulpmiddelen ben je dood ,en niemand die dat probeert ,planten die stoffen bevatten die verslavende eigenschappen hebben zijn soms verboden omdat die het functioneren van de maatschapppij kunnen ontwrichten en er crimineel geld mee verdient word.sommige zijn overigens gewoon toegelaten omdat de sierwaarde hoger is dan het middel welk verdovende eigenschapppen bevat of de rafinage van dergelijke middelen is te moeilijkvoor de meeste mensen,het draait dan alleen nog maar om het feit dat er voordeel te behalen moet zijn uit het verkrijgen uit de plant van de drug.