Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ben ik verzekerd als occasionele bestuurder?

Mijn vriendin heeft een auto, maar geen rijbewijs. Als ik af en toe eens met die auto rijd, ben ik dan verzekerd? Of moet dit al gemeld worden aan de verzekering?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
636

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Artikel 2 van de WAM regelt dat de verzekeringsplicht ligt bij de bezitter(houder), niet bij de houder (gebruiker). Alleen bij duurzaam (langdurig, frequent) gebruik kan de verzekeringsplicht op grond van artikel 2.2. bij de houder komen te liggen. Dat is o.a. het geval bij huurkoop (financial lease) of operational lease.

Dit betekent dat de verzekeraar van de auto ook niet zo maar WAM-dekking kan weigeren bij incidenteel gebruik door een derde die met toestemming van de eigenaar in de auto rijdt;

Dekking weigeren kan een verzekeraar alleen voor de Cascodekking. En dan nog is dat naar huidige maatstaven onredelijk en onbillijk omdat de incidentele gebruiker dat risico vrijwel niet zelf kan verzekeren.

Kortom: zolang de auto door de eigenaar verzekerd is, is incidenteel gebruik door iemand anders met(met toestemming van de eigenaar) gewoon verzekerd, zonder dat er formeel een voorafgaande melding aan de verzekeraar nodig is. E.e.a. uiteraard onder voorbehoud dat de berijder bevoegd is te rijden, m.a.w. geldig rijbewijs en geen ontzegging.

Is het gebruik minder incidenteel, dan is het altijd verstandig medegebruik te melden aan de verzekeraar. (Melden is iets anders dan toestemming vragen!)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Sommige verzekeringen hebben in de polis opgenomen dat de verzekering op naam moet staan van de hoofdbestuurder. als je af en toe in de auto rijdt in er geen probleem en ben je gewoon verzekerd.
(Lees meer...)
AlphaLimaSierra
10 jaar geleden
Voor de aankoop van een auto moet je een rijbewijs hebben. Dit om het kenteken op jouw naam te zetten. Hoe kan je vriendin dan wel een auto hebben, maar geen rijbewijs?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Op zich mag je ervan uitgaan dat je gewoon verzekerd bent. Alleen vraag ik me af wie dan als regelmatige bestuurder in de polis staat.

Als jij nl. de enige bent die regelmatig in die auto bent, en jij krijgt een ongeval, en de verzekering gaat vermoeden dat jij de regelmatige bestuurder bent (omdat je vriendin geen rijbewijs heeft), zullen ze zich af gaan vragen waarom jij niet als regelmatige bestuurder bent aangemeld.
Zoiets wordt extra vervelend als je een negatieve registratie zou hebben (bijv. als je zelf alleen nog maar bij Riaal terecht kunt). Vooral dan zal de verzekeraar zich gaan beroepen op verkeerd verstrekte info.

Kan je dus aantonen dat er een andere regelmatige bestuurder is, dan is er niets aan de hand, maar anders zou ik het gewoon even melden bij de verzekering dat jij de regelmatige bestuurder bent. Better safe than sorry.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding