Kan ik vrienden uitnodigen met drank en zijn mijn ouders dan verantwoordelijk als er iets gebeurt?

Er komen vrienden bij mij indrinken terwijl we allemaal 15/16 jaar oud zijn. Mijn ouders vinden het niet zo erg dat ik drink want daar hebben we zelf hele goede regels over gemaakt. Maar die vrienden die bij mij over de vloer komen, die gaan natuurlijk drinken. Maar daarna gaan wij met de fiets naar een café. Stel dat er onderweg iets gebeurt met een van mijn vrienden. Zijn mijn ouders dan verandwoordelijk voor dan ongeluk? Ik wil natuurlijk wel een een gezellige avond (met wa bier) maar niet dat mijn ouders daar verantwoordelijk van worden dat er iets met mijn vrienden gebeurd. Kunnen jullie mij helpen wat er juridisch gezien strafbaar is zodat mijn ouders strafbaar kunnen zijn of is het de verantwoordelijkheid van mijn vrienden?

Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Wetgeving
2.7K
Amadea
5 jaar geleden
Met welk doel zouden jullie dan naar een café gaan, om cola te gaan drinken? Zij mogen namelijk niets alcoholisch schenken aan jongelui die nog geen 18 zijn.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Daarom drinken ze thuis in, zoals de jongeren het noemen. Dan zijn ze toch aangeschoten tot dronken en hebben ze een leuke avond in het café, omdat de alcohol in het bloed zit. Met een beetje geluk bemachtigen ze toch nog een drankje of anders weten ze wel een avondwinkel waar het onder de toonbank wordt verkocht. Zo gaat het tegenwoordig, helaas.

Het beste antwoord

Volgens de wet mag je onder de 18 niet drinken in de openbare ruimte. Sterker nog: Als je met vrienden buiten zit in een park en zij zijn 18 en jij 16 en zij zijn alcohol aan het drinken, dan ben jij ook in overtreding. Omdat jij op dat moment "alcohol voorhanden hebt". Zelfs dus als je niet drinkt.... Wel wordt er gekeken naar het hele plaatje. Uiteraard als jij met je ouders naar een terras gaat zal niemand jou bekeuren als je ouders dan drinken. Met vrienden in een park wordt de kans al groter dat een opsporingsambtenaar jou er uit vist..

Maar goed, in huis een biertje nemen is de verantwoordelijkheid van je ouders. Als zij dat goedvinden dan zal in principe niemand hierover iets zeggen. Tot je 18e zijn je ouders altijd verantwoordelijk voor jou. En natuurlijk wat er bij je binnen gebeurd. Als je ouders goed vinden dat je een biertje thuis drinkt, zullen ze ook zo wijs moeten zijn om te zeggen dat jullie moeten gaan lopen of met de bus moeten gaan. Mocht er iets gebeuren dan zullen zij er ook mee moeten leven dat degene die bij jou thuis als minderjarige bier dronk ook nog op de fiets ging en een ongeluk kreeg. Als het ernstig is zal dit ook wel na onderzoek van politie blijken dan.... uiteraard zijn je ouders niet verantwoordelijk voor wat jouw vrienden doen. Maar als zij goedvinden dat jullie thuis bij jou drinken dan hebben ze zeker wel een verantwoordelijkheid hierin. Het ligt er denk ik aan hoe een rechtzaak verloopt als het ergens op aan komt. Als je ouders kennis hadden van drinken van minderjarigen bij hun thuis, kan het zomaar zijn dat ze terdege die verantwoordelijkheid hebben volgens de rechter. Ik zou het risico niet nemen en lekker gaan lopen of met de bus gaan. Rijden met alcohol regelgeving geldt ook voor de fiets.
O, ja en minderjarigen die thuis drinken daar gaat dus in principe niemand wat van zeggen. Maar als dit blijkt nadat je meerdere keren met politie of handhaving in aanraking komt na baldadigheid etc. dat je thuis drinkt, kan politie of handhaving wel een zorgmelding aanmaken. Dan komt bureau jeugdzorg of andere instanties zich bemoeien met jou en je familie. Dat wil je echt niet....