Wordt mijn vriend gekort op zijn WW uitkering als we gaan trouwen?

Mijn vriend heeft een eigen bedrijf. We wonen niet samen. Ik heb een baan. We zijn van plan te gaan trouwen. We gaan niet samenwonen. Maar stel dat het zo slecht gaat met zijn bedrijf. Niet ondenkbaar in deze tijd en hij een WW uitkering krijgt. Krijgt hij dan minder omdat wij getrouwd zijn en ze er van uit gaan dat hij vaak bij mij eet en ik dus betaal ?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
3.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wel trouwens en niet samenwonen ?? Noem me nieuwsgierig, maar daar kan ik me werkelijk geen voorstelling van maken.......
Wat is dan het nut ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Tja dat is een goeie. we houden van elkaar, willen trouwen, maar dat samenwonen zie we allebei niet zitten. En moet er eigenlijk een echte reden zijn om te trouwen ? Vroeger was het om kinderen, om een huis. Maar tegenwoordig hoeft dat niet. De enige reden die ik kan bedenken is omdat je van elkaar houd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou, dan zou ik me daar toch nog maar eens goed in verdiepen. Trouwen is namelijk primair een zakelijk contract, waarin je onder anderen belooft financieel voor elkaar te zorgen. Sins 2000 ben je niet meer verplicht gezamelijk een huishouding te voeren (dat was daarvoor wel zo), maar NU kun je dus in de situatie terecht komen dat één van jullie zonder inkomen komt, maar jullie dus op één inkomen wel de last van twee woningen moeten dragen. Wat je in wezen afspreekt als je trouwt maar verder niet gaat samenwonen, ben je dus financieel verantwoordelijk voor elkaar, elkaars erfgenaam en elkaars zaakwaarnemer en geef je elkaar over en weer allerlei rechten, maar in de praktijk kun je er eigenlijk alleen maar mee in de problemen komen.De enige voordelen die ik zo kan bedenken - naast, uiteraard, de symbolische maar voorts waardeloze betekenis die je er aan kunt hangen - is dat je minder successierechten betaalt als 1 van jullie overlijdt en de ander veel erft, en -in datzelfde geval - het recht op een weduwen/weduwnaarspensioen. Jullie keus, natuurlijk. Wat ik er van vind is, uiteraard, niet relevant. Maar ik raad je wel aan je er goed in te verdiepen. Zeker als je beiden niet exorbitant rijk bent met een eigen huis en geen enkel voornemen kinderen te krijgen. http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2844/Archief/archief/article/detail/547716/2000/12/14/Getrouwd-en-toch-in-gescheiden-huizen.dhtml
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Marleen: ''maar NU kun je dus in de situatie terecht komen dat één van jullie zonder inkomen komt, maar jullie dus op één inkomen wel de last van twee woningen moeten dragen. '' +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt toch ook naar een notaris gaan en zeggen dat je niet onder huwelijkse voorwaarden wilt trouwen ? Dat kregen we te horen op het stadhuis. Helaas ga je automatisch onder huwelijkse voorwaarden trouwen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
JHe draait het om ; je trouwt automatisch NIET onder huwelijkse voorwaarden. Wil je dat juist wel, omdat je bijvoorbeeld kapitaal of risico niet wilt delen, dan laat je WEL huwelijkse voorwaarden opmaken. Het afzien van de wederzijdse zorgplicht is overigens GEEN huwelijkse voorwaarde, maar gewoon een reden om te scheiden danwel niet te trouwen ; het is feitelijk de BASIS van een huwelijk.

Het beste antwoord

Ww is persoonsafhankelijk en wordt bepaald op basis van je arbeidsverleden. Scheiden, trouwen of samenwonen is daarop dus niet van invloed.

Echter, NA de periode waarin hij recht heeft op WW, zou hhij, op het moment dat hij werkloos wordt, in aanmerking komen voor de bijstand, en DIE is WEL afhankelijk van jouw inkomen ; pas als jullie samen onder de ca. 1200 euro per maand zitten, wordt dit aangevuld door de bijstand.

Maar WW, nee, daar hoef je je beslist geen zorgen om te maken, al verdien jij twee ton per jaar.

Toegevoegd na 32 minuten:
Ik ben er met mijn antwoord 0 basis van de manier waarop de vraag gesteld is van uitgegaan dat je partner zich heeft verzekerd tegen werkloosheid, hetzij vanuit de onderneming, hetzij vanuit een eventuele hypotheek (of beide).
Is dat niet het geval, dan heeft hij inderdaad GEEN recht op WW, maar zou onmiddellijk in de bijstand vallen.

Nu kun je als je duurzaam gescheiden leeft tegenwoordig wel eventueel in aanmerking komen voor een alleenstaandenuitkering, maar dat heeft ook wel weer gevolgen voor de status van getrouwd zijn. Het is een vrij aparte. nieuwe situatie, dus zoek, desnoods met een advocaat, tevoren goed uit wat je rechten maar vooral ook wat je plichten zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronron1212
11 jaar geleden
Hij is een zelfstandig ondernemer en die hebben geen recht op ww.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wel als hij daar premie voor betaalt. Maar je hebt helemaal gelijk ; als vraagsteller niet weet wat de financiele consequenties zijn van gehuwd gescheiden leven, heb je ook kans dat ze niet weet dat zelfstandigen niet automatisch verzekerd zijn voor de WW, waar ik aan de hand van de vraag wel van uit was gegaan. ("...niet denkbeeldig dat hij een WW-uitkering krijgt".) Wel dus...... http://financieel.infonu.nl/verzekering/33887-verzekering-tegen-werkloosheid.html
ronron1212
11 jaar geleden
Ja is een dure verzekering en de bewijslast dat je onvrijwillig werkloos bent dus geen opdrachten hebt is erg lastig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Helemaal mee eens, tuurlijk. Maar als je bijvoorbeeld een eigen huis hebt, moet je haast wel. Op de een of andere manier moet je je verzekeren tegen plotseling volledig verlies van inkomen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk inderdaad dat hij zich daar niet voor verzekerd heeft. En ik geloof dat ik door dit soort antwoorden bedacht hebt dat ik niet hoeft te trouwen. Waarschijnlijk ben ik heerlijk naïef geweest in dit. :-)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat vrees ik ook een beetje ;) Trouwen is namelijk niet een romantische belofte, maar domweg een zakelijke overeenkomst, waar we later een romantisch sprookje van hebben gemaakt. Natuurlijk kun je wel samen een ceremonie bedenken waarin je elkaar een belofte doet, of een intentie uitspreekt, en daar een mooi feest omheen bouwen zonder dat dat juridische consequenties heeft of verplichtingen schept waar je beiden niet aan wilt of kunt voldoen. Alleen in bijzondere gevallen van bijvoorbeeld erfrecht of als er kinderen zijn, is het soms handig om (administratief) te trouwen zodat een heleboel dingen in één keer voor weinig geld geregeld zijn. Zijn dat precies de dingen die je NIET wilt, dan is een alternatieve trouwceremonie zonder officieel gedoe vermoedelijk een betere keus. Zaak is dus uit te zoeken WAAROM je in eerste instantie wilde trouwen. Welke dingen willen jullie elkaar beloven, welke zaken zijn belangrijk voor jullie, en in hoeverre is het belangrijk dat dat officieel geregistreerd staat en wetsgeldig is ?

Andere antwoorden (1)

Je vriend krijgt geen ww hij is een zelfstandige en die hebben geen recht op een ww uitkering. Dus daar hoef je je verder geen zorgen om te maken. Hij kan beter zorgen dat ze bedrijf goed blijft lopen.
ronron1212
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Daar moet ze zich in deze constructie dus GIGANTISCH zorgen om maken, want trouwen betekent dat ze financieel voor hem verantwoordelijk is als hij werkloos wordt. Geen WW, geen bijstand, en twee huizen.
ronron1212
11 jaar geleden
Ja maar ze hoeft zich geen zorgen te maken om de ww een zorg minder toch weet ze vast zeker geen geld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Juist Marleen en daar heb ik totaal geen zin in. Misschien egoïstisch, maar het zij zo.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ook voor een zelfstandige kan het verstandig zijn om zich te verzekeren tegen werkloosheid of inkomstenderving. Hier hebben ze het trouwens niet over een WW uitkering. Dat vind ik wat vaag klinken.
ronron1212
11 jaar geleden
Nee omdat het geen ww is maar een verzekering die je verzekert voor een bepaalde tijd tegen inkomsten verlies. De bewijslast is moeilijk te geven aan de verzekering. Dus zonder werk of te wel opdrachten moet bewijsbaar komen door geen schuld.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vind dat niet egoïstisch ofzo ; als dat niet het soort leven is dat bij je . jullie past, moet je dat gewoon niet doen. Trouwen de je pas als je daar voor de volle 100 % achterstaat. Elkaar trouw beloven in een eeuwige latrelatie kun je best een leuke ceremonie voor bedenken, maar dat hoeft niet per se wettelijk allemaal geregeld te worden, als het toch alleen maar gaat om zaken die je niet kunt afdwingen. (Trouw, liefde, steun, genegenheid, intimiteit ; dat zijn eigenlijk allemaal maar bijkomstigheden bij een huwelijk, dat - wellicht - inderdaad wat over-geromatiseerd is. Want het is primair een zakelijk contract. )