Mag een deurwaarder dingen van waarde meenemen uit het huis van mijn ouders die van mijn ouders zijn, omdat ik "failliet" verklaard ben?

Ik woon al een aantal jaar weer bij mijn ouders in huis, maar vanwege heel veel schulden (het grootste gedeelte niet door mijn schuld) ben ik failliet verklaard, omdat ik niet meer kan betalen. Ik heb zelf inmiddels niets meer van waarde, want dat heb ik moeten verkopen om mijn schulden te kunnen afbetalen. Mijn uitkering wordt voor het grootste gedeelte ingenomen, wat ik overhoud is voor voedsel en kleding. Sinds kort is er een nieuwe schuld bijgekomen van € 21.500,00 vanwege een conflict met mijn werk, wat ik verloren heb. Ik ben ten einde raad, want nu komt er binnenkort een deurwaarder die al heeft aangegeven beslag te willen gaan leggen op zaken van waarde. Maar alles is van mijn ouders! Ook de koopwoning, waar ik mag wonen! Mag een deurwaarder zomaar beslag leggen op zaken van waarde die van mijn ouders zijn? Ik zou dat verschrikkelijk vinden, omdat ze zo lief zijn om mij in huis te nemen, omdat ik zelf geen huur kan betalen!
Mijn gezondheid lijdt hier enorm onder! Ik ben inmiddels meer dan 25 kilo kwijtgeraakt!!! Wie helpt mij verder? Wie kan mijn vraag beantwoorden? Help me alsjeblieft!!!!

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
U bent alleen maar geholpen door zeer snel contact op te nemen met het Juridisch Loket
https://www.juridischloket.nl/schulden-en-incasso/deurwaarder-en-beslaglegging/beslag-op-inboedel
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik neem aan dat het om een gerechtsdeurwaarder gaat en niet om een afgevaardigde van een incassobureau. Een gerechtsdeurwaarder mag namelijk veel meer. De gerechtsdeurwaarder is bevoegd om beslag te leggen op zaken die aan de schuldenaar toebehoren. Het is dus niet mogelijk om beslag te leggen op zaken van derden, (in uw geval van uw ouders). Het vervelende hierbij is echter wel dat volgens de wet een houder van een zaak geacht wordt de eigenaar te zijn.
Aangezien uw ouders en u in hetzelfde huis wonen, is het voor de gerechtsdeurwaarder niet duidelijk zijn welke zaken van wie zijn.
Er kan dan beslag gelegd worden op alle zaken. Het is dan aan uw ouders en aan u om door de voorzieningenrechter via een kort geding procedure te laten bewijzen dat het huis en de inboedel niet van u zijn, in ieder geval een voor u gunstige voorlopige beslissing te verkrijgen. Onderneem in ieder geval zo snel als mogelijk actie.

Het beste antwoord

Nee, er kan in principe geen beslag worden gelegd op de inboedel van je ouders als je tenminste 18 jaar of ouder bent. Je zou kunnen bewijzen dat het van je ouders is doormiddel van de notaris of aankoop bewijzen zoals bankafschriften. Het is dan aan de deurwaarder of hij hier rekening mee houdt. Daarnaast zul je kunnen kijken of je de schulden sanering in kunt. Meestal ben je tussen de 3 en 5 jaar van de schulden af. Verjaring speelt ook een rol. Ook zou je even kunnen kijken of je recht hebt op de schuldensanering.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Inmiddels heb ik actie ondernomen door mij aan te melden voor de schuldsanering. Ik heb gisterenmiddag te horen gekregen, dat ik in aanmerking kom en dat er binnenkort gestart gaat worden met het schuldsaneringstraject. Dat is voor mij een grote opluchting en voor mijn ouders erbij! Heel hartelijk dank voor dit antwoord!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Graag gedaan en het beste voor de toekomst gewenst.