Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Bestaat er deze regel?

Ik had van iemand gehoort dat er een regel bestond dat je na de zoveel dagen geen gelukkig nieuwjaar meer mag wensen omdat het te laat is. Is deze regel echt en als hij echt is, na hoeveel dagen mag dat niet meer?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
997

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Wie het officieel wil doen volgens het goede gebruik, moet het vòòr 6 januari (Driekoningen) doen. Dat is gebaseerd op de oude regel, dat Nieuwjaarswensen alleen binnen het octaaf (een periode van acht dagen voor de viering van kerkfeesten) geldig waren.
Het octaaf begint met een hoogtijdag, in dit geval 1 januari, de viering van de besnijdenis des Heren. Omdat Driekoningen als zondag werd gevierd, was dat dé gelegenheid om de Nieuwjaarswensen binnen dat octaaf af te handelen. Zo vertelde streekhistoricus Jac. Linssen uit Maasbracht.
(Lees meer...)
Amadea
13 jaar geleden
sterredag
13 jaar geleden
en zo is het!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hét goeie antwoord +
rose
13 jaar geleden
Van 1 tot 6 januari, dat is toch maar zes dagen? Hoe zit dat dan met die octaaf (een periode van acht dagen voor de viering van kerkfeesten) ?
rose
13 jaar geleden
Leuk, een bron waar ik me voor moet registreren...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is een + waard

Andere antwoorden (6)

Volgensmij kan t heel januari nog wel
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zie hier
http://www.goeievraag.nl/vraag/mensen-gelukkig-nieuwjaar-wensen.37904

Toegevoegd na 2 minuten:
en ook dit:

U mag tegen mensen "gelukkig nieuwjaar" zeggen, zolang als u er zelf aardigheid in hebt. Na een week of twee krijgen de meeste mensen genoeg van de beste wensen, zowel om ze uit te spreken als om ze aan te horen. En na drie weken kunnen de onverminderd enthousiast toegeworpen beste wensen een zekere korzeligheid opwekken, omdat niemand nog enige versheid aan de datum ontwaart."
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
geen echte regel maar een afspraak over etiquette.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens de etiquette na een week niet meer.
Maar als jij iemand pas na 2 weken weer ziet mag je best nog gelukkig nieuwjaar wensen!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Er is helaas geen echte houdbaarheidsdatum aan dat Nieuwjaar wensen. Recepties gaan tot ver in januari door. Gelukkig wordt steeds vaker teruggegrepen op een oud kerkelijk gebruik dat het gewens alleen tot Driekoningen op 6 januari zou mogen.

Nieuwjaarswensen zouden traditioneel horen bij het octaaf (een achtdaagse periode volgend op een kerkelijk feest) na het feest van Jezus’ besnijdenis dat acht dagen na diens geboorte plaatsvond - 1 januari dus."

Ik zou denken dat bovenstaande regel aanleiding geeft tot het aanhouden van 8 januari als regle voor de laatste wensen, een octaaf is immers een 8-daagse periode.

Evengoed kun je zeggen dat je tot 1 juli gelukkig nieuwjaar mag wensen en dat je vanaf die dag 'alvast de beste wensen' moet gebruiken...
(Lees meer...)
13 jaar geleden
Je kunt het hele jaar iemand een gelukkig nieuwjaar wensen (alhoewel dat natuurlijk puur theoretisch is), maar alleen als je het ook werkelijk meent. Het merendeel van de mensen doet het omdat iedereen het nou eenmaal doet. Hetzelfde geldt voor het versturen van kerstkaarten en voor ontelbare andere dingen in het leven. Ik vind dat je iets wel of niet moet doen als je het ook werkelijk wilt doen, werkelijk meent en bedoelt, niet omdat het van je verwacht wordt.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding