Hoeveel maanden moet je een aantoonbaar inkomen hebben om een huis te mogen huren?

Met andere woorden ; hoeveel loonstrookjes moet je opsturen naar de huurcoöperatie om een huis te mogen huren?

Toegevoegd na 39 minuten:
En hoe zit het als je geen arbeidsverleden/inkomstenverleden hebt? Op het moment je voor het eerst een inkomen krijgt, hoeveel loonstrookjes moet je dan kunnen aantonen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
3.3K

Het beste antwoord

Het gaat niet zozeer om een salarisspecificatie of een loonstrook, maar om een bewijs van inkomen. Immers ook mensen zonder baan zijn niet per definitie veroordeeld tot het slapen onder een brug.

Het is wisselend hoe je dit dient aan te tonen en voor details moet je bij je woningcorporatie zijn. Gehanteerde methoden zijn bijvoorbeeld enkele salarisstroken (de 3 laatste in mijn geval), Het overzicht van de laatste belastingaangifte (verzamelinkomen). Een specificatie van te verwachten inkomsten zoals uitkeringen, studiefinanciering, alimentatie, etc. Ook inkomsten uit vermogen (rente) werden bij mij meegenomen. Oftewel het is een optelsom van het totaal aan inkomsten dat je zult ontvangen, en er zijn meerdere manieren om dit aan te tonen.

In jouw geval zullen ze het moeten doen met de salarisspecificatie van je nieuwe baan. Indien dat niet genoeg is (wat ik betwijfel) valt er vast iets te regelen met een garantstelling van bijv. ouders.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je laatste loonstrook plus je laatste afschrift waar je loon op staat, dan kunnen ze ook controleren of je rekeningnummer bestaat. Verhuurders vragen vaak om een automatische afschrijving in te vullen en is het eveneens noodzakelijk een bewijs te hebben van het bestaan van de rekening.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Indien het arbeidscontract ingaat nadat je de woning accepteert en daarmee nog niet de beschikking heeft over een recente salarisspecificatie voldoet een contract met daarop het bedrag dat je maandelijks zult ontvangen.