Hoe heet het in Nederland wat operation Repo (het programma) doet?

Beetje vaag maar wat zijn ze? En word dit ook in nederland gedaan?
Zoja kan je misschien een bedrijf opnoemen?
Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
2.7K

Antwoorden (1)

Repo is een afkorting voor repossession. In het Nederlands betekend dit zoveel als terugvorderen.
In Nederland kun je bijvoorbeeld geld lenen met als onderpand een auto. (lease). De auto blijft dan eigendom van de leasemaatschappij, en jij betaald de maatschappij voor gebruik hiervan. Wanneer je de rekening niet betaald, mogen hun de auto (zonder procedure) gewoon terugvorderen. Andere voorbeelden zijn natuurlijk ook mogelijk.

Zo kun je ook geld lenen, met als onderpand een huis. Het huis blijft jouw bezit, maar je geeft de bank het recht de huis in beslag te nemen wanneer je de bank niet betaald. Dit type lenen noemen we Hypotheek. (vast wel bekend).

Wat ook vaak gebeurt is dat er beslag wordt gelegd op spullen. Deze spullen hoeven niet direct gekoppeld te worden aan de schuld.
Je betaald bijvoorbeeld de abonnement van een maandblad niet. Wanneer de schulden dan te hoog worden, kunnen ze de zaak uit handen geven aan een gerechtsdeurwaarder. Deze kan middels een rechtelijke procedure beslagleggen op roerende zaken. Het is dan niet zo dat ze alle maandbladen terughalen, maar wel bijvoorbeeld een televisie.

Toegevoegd na 31 minuten:
In Nederland hebben we geen bedrijf dat op een Repo manier spullen in beslag neemt. En ook in Amerika gaat het niet altijd zo extreem. Verwar televisie niet met werkelijkheid.