Blowen in het openbaar; strafbaar of niet?

Als ik met een vriend ga blowen, zitten we meestal in de duinen, buiten op een bankje. Er loopt niemand, maar we zijn er niet 100% zeker van of we hier een boete voor kunnen krijgen. Kan iemand me hier meer duidelijkheid over geven??

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
73.3K

Antwoorden (3)

Eerst even voor de duidelijkheid. cannabis is niet legaal in Nederland. Volgens de wet zijn alle drugs (alcohol uitgezonderd) illegaal en strafbaar.
Maar Nederland heeft hiernaast ook een Cannabiswet. Hier staat dat cannabis wordt gedoogd (=door de vingers gezien). Je mag max. 5 gram op zak hebben (en max. 1 gram coke en een halve pil XTC). Maar als de politie wil mogen ze dit van je afpakken. Boven de 5 gram wordt je gearresteerd. Daarnaast mag je in huis max. 5 planten hebben en 30 gram wiet.

Blowen in het openbaar is strafbaar (net zoals alcohol drinken). Eigelijk mag je alleen blowen in de shop of in huizelijke kringen. Maar ook het blowen op straat wordt door de politie vaak door de vingers gezien, behalve als je minderjarig bent of overlast veroorzaakt natuurlijk.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Oké, dank je wel. Hier kan ik wat mee. THANKS!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En sowieso uitkijken met roken in de duinen, voor je het weet fikt de boel af.
Afhankelijk van de APV (Algemeen Plaatselijke Verordening) is dit verboden, dit is op de meeste plekken van kracht tegenwoordig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat is strafbaar. Drugs lijst 2 dus wiet us zowiezo strafbaar. Echter het wordt gedoogd. Inde apv van jouw gemeente staat hoe of wat.