Is het strafbaar wanneer je iemand met opzet hindert bij het invoegen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
7.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet hier geen antwoord op maar kan me indenken dat er automobilisten zijn die de afstand op hun voorganger verkleinen als er mensen van ver achter hun de rijstrook die gaat eindigen op het laatste moment wil verlaten en dan gaat invoegen om zo in te halen op de rest van het verkeer. Wel weet ik dat automobililisten wordt verzocht te ritsen op dat moment, of het strafbaar is om die persoon expres daar te laten wachten weet ik niet, het zou wel terecht zijn als het aan mij ligt, ik heb een hekel aan voordringen.
HeerVoldemort
12 jaar geleden
Ik heb daar ook de schurft aan. Ik heb voor mezelf, ik laat er 1 tussen, en de rest zoekt maar een ander, ik ga niet zelf langer wachten zodat er 10 anderen eerst kunnen.
ItisILeClerc
12 jaar geleden
dat heeft niets met voordringen te maken, maar met het benutten van de hele rijstrook, zoals dat hoort
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ItisLeClerc, in mijn situatie die ik noemde wel. Ik bedoelde dat als je op de snelweg rijdt en ineens in de verte zie je dat er een baan uitvalt. Op dat moment gaan auto's van die ban allemaal invoegen wat ik geen probleem vind. Er komt dan file en dan zijn er auto's in de baan ernaast die doorrijden tot het eind, (de hele file inhalen) en dan daar ineens voor je auto duikt zogezegd, en niet halverwege in wilde voegen. Die wil gewoon de file inhalen en daar heb ik een hekel aan. Achteraan sluiten zou ik zeggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@dubossies : je hebt het mis, de bedoeling is twee rijen aaneengesloten verkeer (wat ItisIleClerc ook al aangeeft), die pas op het laatste moment, daar waar het aangegeven wordt "ritsen", OM en OM samen te gaan om zo ! één rij te vormen.
Op deze manier is het niet oneerlijk, het enige probleem is dat bijvoorbeeld vrachtwagens in het midden van 2 banen gaan rijden, die hebben kennelijk hetzelfde gevoel : jij mag mij niet inhalen....

Het beste antwoord

Artikel 5 WVW zou hier van toepassing kunnen zijn echter ben ik bang dat de invoeger de bekeuring krijgt en niet diegene die op de hoofdrijbaan rijdt.

Het persoon op de invoegstrook dient voorrang te verlenen aan elkeen die op de hoofdrijbaan rijdt, dit houdt letterlijk in dat bij file elkeen die op de invoegstrook rijdt daar wachten tot de file voorbij is en dan pas mag men gebruik gaan maken van de hoofdrijbaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Voor zover ik weet staat dat niet zo in de wet omschreven, maar er kan je wel een artikel 5 (kapstokartikel) worden opgelegd voor het in gevaar brengen van medeweggebruikers.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het valt onder "onbehoorlijk gedrag", dezelfde categorie als
geen richting aangeven, of
niet voorsorteren waar het moet.
Onnodig claxoneren kost tegenwoordig al 340 euro aan boete.

Het is niet als zodanig omschreven , maar iemand hinderen in het verkeer is wel strafbaar.
Het probleem is vooral de bewijsvoering.

Je gehinderd voelen is niet hetzelfde als gehinderd zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wegenverkeerswet 1994

Artikel 5
Het is een ieder verboden zich zodanig te gedragen dat gevaar op de weg wordt veroorzaakt of kan worden veroorzaakt of dat het verkeer op de weg wordt gehinderd of kan worden gehinderd.

In dit artikel wordt hinderen dus genoemd. Als een politieagent het gedrag constateert, zal hij een dossier moeten opmaken voor justitie en de verdachte moeten horen. Justitie bepaalt dan, afhankelijk van de situatie, wat de hoogte van de strafeis zal worden.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@AlphaLimaSierra : die + is van mij
Ik begrijp niet waarom een goed/juist antwoord 'bestraft' wordt met een min, niet eerlijk !
Je kan anderen in gevaar brengen, stel dat de invoegstrook ophoudt en niet overgaat in vluchtstrook: artikel 5.

Als het hinderen bestaat it geen ruimte tussen jou en je voorganger houden zodat er niemand tussekan, valt dit onder onvoldoende afstand houden.

Wel is het zo dat de invoegende auto vooraf moet inschatten of deze kan invoegen. En kom je niet voor de auto die hindert, dan gas los en er achter invoegen.
Bij het wisselen van rijstrook dien je immers al et overige verkeer voorrang te verlenen.
12 jaar geleden
In en uitvoegend verkeer heeft stomweg voorrang op doorgaand verkeer.
Je bent verplicht ze er tussen te laten.
Wanneer er niet direct ruimte is ben jo verplicht door snelheid te meerderen of minderen deze ruimte te creëren.

Heb 2 weken terug mijn motortheorie gedaan dus deze regels zitten vers in het koppie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe moet dat bij een invoeg EN uitvoegstrook dan? Er moet er toch echt eentje voorrang hebben. Volgens mij heeft uitvoegend verkeer voorrang op invoegend verkeer en kom je dus geen steek verder met jouw argument.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan heeft het uitvoegende verkeer voorrang ivm de meestal hogere snelheid.
Maar ook dan ben je verplicht elkaar de ruimte te geven.