Mag een mens ervoor kiezen om een orgaan te doneren aan bijv. Zijn lievelingsvarken

Bij het uitzonderlijke toeval dat diegene dood gaat en exact op dat moment het et varken een nieuw hart nodig (puur toeval wat waarschijnlijk nooit gebeurt maar toch!)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Grappig !! +1 ben benieuwd!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Interessante vraag +1

Antwoorden (7)

ik vermoed dat ze je dan in het gekkenhuis stoppen ;)
oh nee je bent al dood ;)
Maar je erfgenamen spannen meteen een rechtzaak aan om je gek te verklaren.

dus nee dat zal nooit gebeuren
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat was niet de vraag ;) zou het wettelijk mogenlijk zijn? (niet dat het ooit zou gebeuren)
capthavoc
13 jaar geleden
pfoeh je hele fortuin aan je lievelingskat schenken gaat nog wel
maar dan zijn mensen nog steeds de baas als beheerder
ik ken de wet niet maar ik denk dat die wel gemaakt wordt als ie er al niet is.
leuk ethische vraag
Je kan niet zomaar een lukraak mensenhart in een lukraak varken zetten, organen moeten ook nog geschikt zijn voor transplantatie, binnen het uur is dat varken waarschijnlijk eveneens morsdood.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
capthavoc
13 jaar geleden
Het schijnt omgekeerd wel mogelijk te zijn
dus zou het in principe ook andersom moeten kunnen
maar welke arts zou zoiets proberen ?
Nee, dat is praktisch onmogelijk, daar menselijke organen door dieren afgestoten worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als menselijke organen worden afgestoten, warom dan niet andersom?? En is dit getest?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat mensen en dieren wat betreft weefseltypering veel van elkaar verschillen, zal het menselijk lichaam niet zomaar een orgaan van een dier accepteren. Lijkt een dier genetisch op de mens, dan wordt een getransplanteerd dierenorgaan door het menselijke afweermechanisme niet onmiddellijk als vreemd ervaren en afgestoten, maar pas na enkele dagen. Het zal andersom niet anders zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er moet nog heel wat onderzoek gedaan worden om xenotransplantatie tot een blijvend succes te maken, lees dit maar eens:
www.wxv.dds.nl/txt_quaran.html
Volgens mij kunnen mensen alleen hartkleppen van varkens krijgen, geen heel hart. Omdat een varken in bepaalde opzichten erg op ons lijkt hebben varkensorganen een goede kans niet afgestoten te worden door het menselijk lichaam.

Het klinkt aannemelijk dat wetenschappers na voldoende experimenteren er in zullen slagen een varken mensen hartkleppen te geven. Maar ik weet zeker dat dit nooit geprobeerd is... Zie jij de krantenkoppen al voor je?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lijkt me niet. Als jij opgegeven hebt dat je donor wil zijn lijkt het me dat je hart naar iemand op de donorlijst gaat. Kan me niet voorstellen dat een varken voorrang krijgt en dat ze met dat dier in een ziekenhuis een transplantatie uitvoeren. Nee dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Geen match en daarbij een varken zal niet in leven worden gehouden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, je kan in Nederland alleen donor zijn voor mensen. Er is namelijk een landelijk (Europees zelfs) bestuur dat bepaalt wie een orgaan krijgt. Dat doen ze aan de hand van een lijst met allerlei ingewikkelde codes die aangeven hoe ziek iemand is etc. Op die lijst staan geen varkens, dus je organen gaan nooit naar een varken.

Je mag alleen zelf bepalen naar wie een orgaan gaat als je nog leeft (en blijft leven) als je bijvoorbeeld een nier of stuk lever aan een familielid doneert.

Als je echt graag wilt dat je organen naar een varken gaan zou je nog je lichaam aan de wetenschap kunnen doneren, misschien dat zij het eens willen proberen :)