Wanneer mag wetelijk gezien een woning gekraakt worden?

Ik maak me wat zorgen want mijn buurman is eind feb. 2015 overleden door gedoe met de erfenis staat zijn woning nog steeds leeg. Meubels etc. zijn wel verwijderderd.
De woningbouwvereniging was in zijn huis bezig maar het raam stond/staat wagenwijd op op vrijdagmiddag.

Ik zou niet graag allerlei figuren in zijn woning zien. Vandaar mijn vraag

Toegevoegd na 3 minuten:
Herstel er staat een raam aan de galerijkant wagenwijd open. Is bijv een open raam voldoende om niet beschuldigd te worden van inbraak in het kader van kraken

Toegevoegd na 3 dagen:
Ik snap nu dat het wettelijk gezien niet mag maar er zijn ook firma's die zich specialiseren in ' vastgoedbescherming' en ' tijdelijke bewoning'.. Dus vandaar ontgaat de logica me even

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
14.1K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Woningbouw bezig dan valt het huis niet te erven want dan is het ook van de woningbouw dus wacht het op nieuwe huurders

Het beste antwoord

Nooit. Kraken is sinds enkele jaren in Nederland verboden op grond van de Wet kraken en leegstand.

Toegevoegd na 4 dagen:
Naar aanleiding van je aanvulling. Antikrakers worden inderdaad nog steeds in leegstaande panden gezet, puur uit praktische overwegingen. Je hebt die mensen er eerder uit dan illegale krakers. Die krijg je er waarschijnlijk ook wel uit maar dat kost tijd, geld en procedures bij de rechter.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
het word getolereerd zeg je dus?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zeg ik dat? Of bedoel je Jaciem?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bedankt

Andere antwoorden (2)

op je vraag ingaand: een huis moet/mag minimaal 12 maanden niet bewoond zijn geweest om het te mogen kraken.
En om een pand te kraken moet (volgens de regels in de bron) de deur letterlijk gekraakt worden.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
dank, maak me gewoon zorgen +1
Antoni
8 jaar geleden
De informatie op de website van de bron is verouderd. Op http://www.krakengaatdoor.nl/ staat: "Deze website is bijgewerkt tot en met 2008."
Wettelijk gezien mag een woning nooit worden gekraakt.

Kraken is in Nederland namelijk sinds 1 oktober 2010 verboden. De maximale straf voor kraken is één jaar gevangenisstraf of geldboete van de derde categorie. Als er bij het kraken intimidatie of geweld wordt gebruikt is de maximale straf twee jaar gevangenisstraf of geldboete van de vierde categorie.

Er zijn nog wel juridische mogelijkheden omdat het kraakverbod volgens juristen tegen de grondwet en tegen internationale verdragen indruist. In oktober 2011 oordeelde de Hoge Raad daarop dat strafrechtelijke ontruiming in beginsel pas mag plaatsvinden nadat de krakers in een kort geding de zaak bij de rechter hebben kunnen voorleggen, het Openbaar Ministerie moet daarbij onder meer de uitkomst van het kort geding afwachten.

Je kan in dit geval het beste contact opnemen met de woningbouwvereniging zodat een medewerker het raam kan komen sluiten. Lukt dat niet, neem dan even contact op met de politie via 0900-8844. De politie kan dan maatregelen nemen om inbraak, insluiping en/of kraken te voorkomen.
Antoni