Is de ouder die bij co-ouderschap onderhoudsbijdrage krijgt én de kinderbijslag, verantwoordelijk voor de kleding van de kinderen bij beide ouders?

De ex van mijn man heeft naast de onderhoudsbijdrage van €600 p/mnd en de gehele kinderbijslag zelf een goed inkomen maar geeft de kinderen sinds ruim 2 jaar als ze naar ons toe komen, oude, te kleine en gescheurde kleding en schoenen aan. Dit doet ze zelfs op de maandag aan naar school als wij ze dan ophalen. De helft van de week als ze bij haar zijn dragen ze dure merkkleding. Het wordt voor ons financieel erg lastig om naast de €600 onderhoudsbijdrage ook nog kleding te gaan kopen. Ook als we ze drie weken mee op vakantie nemen geeft helemaal géén kleding mee. Mag dit zomaar? Ik ben in de veronderstelling dat zij de verantwoording heeft dat de kinderen er ook bij ons goed gekleed bij lopen."

Toegevoegd na 2 minuten:
Dit geldt overigens voor 2 kinderen van 11 en 12 jaar.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Bij de verstrekking van de totale kinderbijslag aan een van de ouders, wordt er vanuit gegaan dat deze ouder ook alle kosten voor de kinderen, die er normaal gesproken zijn, draagt.

Probleem is dat als deze ouder, op deze veel voorkomende manier (het lijkt op pesten) de andere ouder kleding laat kopen, dat hier niets tegen te doen valt.
Niet juridisch in ieder geval, en ook niet door zelf KB aan te vragen, want zij heeft altijd nog het grootste deel van het onderhoud.

Dit pestgedrag moet ophouden, want het is ook slecht voor de kinderen. Je zou een mediator hiervoor kunnen inschakelen, of er eens met iemand van Bureau Jeugdzorg kunnen praten.
Ik neem aan dat jullie al hebben geprobeerd een gewoon gesprek met haar hierover aan te gaan? Het is allemaal niet in het belang van de kinderen, en dat moet haar toch ook ter harte gaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ voor de mediator. Het gaat hier namelijk gewoon om onderling gemaakte afspraken. Bij co-ouderschap is het heel belangrijk dat je daar samen uitkomt. Zo niet, en het komt voor de rechter, dan zou heel het co-ouderschap wel eens kunnen mislukken.
Co-ouderschap kan alleen al je je beiden als volwassenen kunt opstellen en afspraken kunt maken die in het belang van de kinderen zijn en niet in het belang van jezelf!