Helpt het om een klacht in te dienen bij een ziekenhuis wegens onkunde?

Ik heb een vrij zeldame ziekte. addison.
Gister had ik koorts en was misselijk met de gevolgen van dien.
Ik had dus mijn medicatie niet binnen kunnen houden. En koorts. Ik ging naar een ander ziekenhuis dan mijn standaard voor addison omdat deze dichterbij was.
Ze keken me aan en hadden geen idee over de procedure.
Dat moest ik die internist vertellen. Die nam het niet aan. In al die tijd had ik al in een crisis kunnen zijn.
Uiteindelijk naar het goede maar verre ziekenhuis gegaan en de medicatie if gekregen.
Het is toch niet normaal dat een ziekenhuis diens seh en diens internist niet luisteren noch weten wat het is terwijl het zelfs in SOS bandje en papieren staat.
Zou klagen helpen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat is een seh? Wat verwacht je van een klacht?
MissBiggie
11 jaar geleden
SEH Spoed Eisende Hulp. Vroeger noemden we dat gewoon de eeerste hulp post :)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@ momo. Ik wil dat zoiets nooit meer kan gebeuren. Vandaar dat ik wil weten of klagen zin heeft.

Het beste antwoord

Ten eerste Wat vreselijk ellendig moet dat geweest zijn, en angstig dat je juist in een ziekenhuis niet geholpen werd.

Ja, ik denk dat klagen altijd zin heeft. Doe het wel via de officiële weg zodat er nooit ontkent kan worden dat jij een klacht hebt ingediend. Of er iets met de klacht wordt gedaan is een tweede vraag natuurlijk, ik ben bang dat in deze situaties er eerst iets echt heel fout moet gaan voordat er actie onder nomen wordt. Bedenk bij jezelf wel eerst af of het gaat om jou persoonlijke gevoel van onvrede dat je niet behoort bent of dat je puur alleen wilt klagen om verbetering van de door jou genoemde procedure voor o.a andere patiënten in diezelfde situatie.
In het eerste geval kun je beter nog eens een afspraak maken bij die arts om het voorval nog eens te bespreken, want de kans dat je een "excuus" krijgt na een officiële klacht is er klein. Ik spreek uit ervaring, hier ging het om een gynaecoloog die in het gesprek sorry heeft gezegd dat ze mij niet "gehoord" heeft, dit was voor mij erg prettig en kon hier verder mee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Officiële klacht. Hoe werkt dat precies.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het beste kan je kijken op de site van het betreffende ziekenhuis. Meestal staat daar ook wel beschreven hoe je zo'n officiële klacht indient, of met wie je contact moet opnemen om dat te kunnen doen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Op deze site staat wel info over de procedures. Houd er wel rekening mee dat het niet om een medice FOUT gaat maar om het nalaten, door onweten, van een behandeling..... http://www.deombudsman.nl/gezondheid-en-zorg/stappenplannen/klacht-indienen-bij-zorginstelling-zorgverlener Succes en ik hoop dat je dit nooit meer overkomt en dat je dit traumatische gebeuren een plekje kunt geven...

Andere antwoorden (4)

Het is inderdaad raar. Dat niet iedere arts iedere ziekte kent is niet te voorkomen en zelfs normaal. Zeker in een niet academisch ziekenhuis. Die hebben gewoon niet alle expertise in huis omdat ze simpelweg te klein zijn en je voor specialistische dingen naar een specialistisch ziekenhuis moet.

Maar je zou op z'n minst toch kunnen verwachten dat ze een draaiboek hebben voor zeldzame ziektes. Al is het maar een infuus en een ritje naar het volgende ziekenhuis die er wel iets mee kan. Want je kan niet zomaar iemand behandelen terwijl je niet weet wat je doet en waar je rekening mee moet houden.

Een klacht zou misschien zoiets in gang kunnen zetten. Maar uiteindelijk kan je altijd beter direct naar het ziekenhuis waar ze je normaal behandelen gaan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het lijkt me geen slecht idee om in ieder geval een klacht in te dienen. Jouw nare ervaring wordt er niet goed mee gemaakt, maar ze zullen op zijn minst over de procedure/het protocol na moeten gaan denken: waarom in jouw geval niet meteen contact opgenomen is met het specialistische ziekenhuis (door het ziekenhuis waar je eerst heen gegaan was) is me een raadsel, dat zou toch het beste zijn om te doen. Door het een en ander aan te scherpen, zal onnodig gesol met patiënten en kostbaar tijdverlies bij de volgende patiënt hopelijk tot het verleden horen. Die klacht is dus niet alleen voor jezelf, maar ook voor anderen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Uiteindelijk heb ik het AMC laten bellen met het betreffende ziekenhuis. Toen kon ik terug komen. Maar dat heb ik niet gedaan. Ben toch maar naar het AMC gegaan omdat ik nog tijd had voor er daadwerkelijk sprake was van een crisis.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heeft het AMC ook doorgegeven wat de procedure is, mocht je je nog een keer bij dan andere ziekenhuis melden met dezelfde klachten (wat niet te hopen is uiteraard!)? Zodat ze dan wél snel en adequaat kunnen handelen. Vind het sowieso een vreemd verhaal dat ze jouw patiëntdossier niet hebben ingekeken, er staat toch van alles geregistreerd over mensen (in te zien door huisartsen, ziekenhuizen e.d.)?
Altijd een klacht indienen. In tegenstelling tot wat veel mensen denken wordt daar wel degelijk iets mee gedaan en worden klachten, mits het serieuze zijn en dat lijkt me in jou geval zeker, ook serieus behandeld. Het zal zeker tot een evaluatie van wat er gebeurt is leiden en mogelijk dat er in toekomstige vergelijkbare situaties adequater gereageerd wordt.

Mensen verwachten vaak dat klachten leiden tot excuses, disciplinaire maatregelen en schadevergoedingen. en als dat niet gebeurt zijn ze teleurgesteld en denken ze dat klagen niet helpt en dat alle medici elkaar de hand boven het hoofd houden. De kern van klagen bij welke organisatie dan ook is dat die organisatie wordt gewezen op fouten en daar wat aan kan doen. Verwacht dus geen excuses, disciplinaire maatregelen of een schadevergoeding maar zie de winst in dat je het ziekenhuis de kans geeft te leren van zijn fouten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ben niet uit op geld. Of excuses.
Maar een sorry als ik dood ben door nalatigheid achteraf koopt niemand wat voor.
Ik vraag me in dit soort gevallen niet zozeer af of klagen zin heeft voor jezelf, maar ik vind het vooral belangrijk dat in dit soort situaties de hele gang van zaken een keer besproken wordt, zodat mogelijk in de toekomst dit soort dingen kunnen worden voorkomen. Dus ja: klagen. Elk ziekenhuis behoort een onafhankelijke klachtencommissie te hebben, daar kun je terecht.

Dit is trouwens echt een lastige situatie, ook in mijn ervaring. Ik heb (met heel ander medisch probleem) wel eens overwogen om een brief van mijn specialist bij me te dragen voor het geval de artsen op de SEH niet wisten wat te doen en mijn instructies niet op wilden volgen, maar het probleem is dat een arts vaak niet zomaar op grond van een brief zonder verder onderzoek uitvoert wat een ander zegt. Wel logisch ook, want hoe dan ook blijft de arts die op dat moment dienst heeft op de SEH en die jou en jouw aandoening niet kent, verantwoordelijk voor de behandeling. Dat maakt het echter wel lastig voor patiënten met een zeldzame aandoening, die vrijwel altijd uit pure noodzaak méér van hun aandoening weten dan de meeste artsen.

Waar je in elk geval wél voor kunt zorgen, is dat jouw huisarts ervoor zorgt dat bij de huisartsenpost jouw verhaal bekend is. Die kan een aantekening maken in het systeem waardoor direct bij het intikken van jouw naam er een boodschap naar voren komt met de meest belangrijke informatie. Of dit werkt op de SEH, hangt af van de manier van werken daar. Op sommige SEH's hebben ze het goed voor elkaar en altijd ook de laatste informatie bij de hand, bij andere moet je zelfs bij een tweede bezoek binnen één week nog opnieuw je hele medicatielijstje opratelen. Maar als het bij de HAP bekend is, kun je altijd nog via de HAP naar de SEH. Bij uiterste spoed ga je dan natuurlijk niet eerst een afspraak maken daar, maar dan bel je op met de mededeling: "ik ben die en die, ik heb X en deze hulp nodig dus ga naar de SEH, willen jullie de verwijzing in orde maken, want die bevat belangrijke informatie van mijn eigen huisarts". Als alternatief kún je natuurlijk kijken of het bij je dragen van een artsenverklaring helpt, maar werkt dat niet, dan is bovenstaande waarschijnlijk het best werkende alternatief.

Succes verder, en dien inderdaad een klacht in. Niet omdat je zo graag wilt klagen, maar omdat je wilt dat men een volgende keer in zo'n situatie weet wat te doen, én zodat jij je veilig kunt voelen als je onverhoopt opnieuw een beroep op de SEH van dat ziekenhuis moet doen.