ja, natuurlijk er zijn al genoeg mensen voor opgepakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doodsbedreiging is strafbaar. Als je zeker weet wie jou heeft bedreigt die kun je aangeven bij de politie. De politie moet dan wel echt alles weten, ook wat daarvoor is gebeurd.
De straf wordt bepaald door de rechter die er waarschijnlijk bij wordt betrokken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedreiging is het dreigen met - in de meeste gevallen - fysiek geweld of de dood tegen een persoon, diens naasten of eigendommen. Bedreigingen kunnen op diverse manieren worden geuit en zijn soms zeer subtiel. Niet elke bedreiging is echter ook een strafbare bedreiging; de strafbaarheid van de bedreiging hangt er van af of de geuite bedreiging voldoet aan de bestanddelen die het wetsartikel daarvoor opsomt. Dit heeft tevens te maken met het verschil in perceptie tussen de objectieve ernst van de bedreiging en de subjectieve beleving van het slachtoffer. Sommige mensen voelen zich al snel bedreigd terwijl van een serieuze (strafbare) bedreiging nog geen sprake is, anderen worden niet warm of koud van de meest gruwelijke bedreigingen.

kijk hier maar even:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Bedreiging_(strafrecht)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Theoretisch is elke vorm van bedreiging strafbaar, de doodsbedreiging dus ook.

Als je hier klacht tegen neer wil leggen, kan je terrecht bij elk politiekantoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Probleem is dat er een verschil is tussen bedreiging in strafrechtelijke zin en wat mensen als bedreigend ervaren.

Opmerkingen kunnen als intimiderend worden ervaren maar bedreigend als bedoeld in het wetboek van strafrecht zijn ze vaak niet. Dan zijn ze niet strafbaar en kan dus ook niet strafrechtelijk tegen opgetreden worden.

Één en ander is dus afhankelijk hoe bepaalde bedreigingen geuit zijn en op welke wijze is het allemaal "bewijsbaar" is.
Staan er dingen op schrift dan is het voor de politie makkelijker te beoordelen en daarnaar te handelen.

Als er sprake is van een strafrechtelijke bedreiging kan er al op voorhand opgetreden worden zonder dat er op "iets" gewacht moet worden.

Vormen van bedreiging
Bedreiging kan op verschillende manieren worden uitgeoefend. In artikel 285 Wetboek van Strafrecht worden drie hoofdvormen onderscheiden:
1.Fysieke bedreiging, bijvoorbeeld bedreiging met geweld, met mishandeling, met de dood of verkrachting of brandstichting tegen personen of goederen. Gevangenisstraf van max. 2 jaar of een geldboete van de tweede categorie (max € 3.600);
2.Schriftelijke bedreiging. Dezelfde als de bovenstaande vormen van bedreiging maar dan schriftelijk geuit, per brief, dreigmail, dreig-SMS, poederbrief, kogelbrief, bommelding e.d. Gevangenisstraf van max. 4 jaar of een geldboete van de vierde categorie (max € 19.000);
3.Bedreiging met een terroristisch misdrijf. Gevangenisstraf van max. 6 jaar of een geldboete van de vijfde categorie (max. € 76.000).

Niet iedere bedreiging is strafbaar. Artikel 285 Wetboek van Strafrecht somt limitatief op waarmee gedreigd moet worden om een strafbare bedreiging op te leveren. Zonder getuigen is het vaak onbewijsbaar dat iemand een bedreiging geuit heeft. Daarnaast is het weliswaar zo dat een bedreiging ook schriftelijk, telefonisch of via email geuit kan worden. Maar ook dan moet het feit wel bewezen kunnen worden.
12 jaar geleden
Het is niet strafbaar om een wesp met de dood te bedreigen of een spin, maar het bedreigen van een mens of hond of kat of konijn of anderssoortig vee wel als anderen kunnen aangeven hiervan getuige te zijn geweest.
Ik snap niet waarom je iemand met de dood moet bedreigen of waarom iemand zo en zo dood moet maar dat terzijde.
Ik adviseer je dit nooit en te nimmer te doen. "Wat U niet wilt dat U geschiedt doet dat ook een ander niet".