Gelden dezelfde werkgeversfaciliteiten voor dienstplicht in Turkije als voor jaarlijkse opkomst in Israël?

Iemand die in Nederland werkt en die zijn dienstplicht in Turkije moet vervullen, moet daarvoor van zijn werkgever de gelegenheid krijgen (onbetaald verlof).
Geldt dat ook voor medewerkers die hun jaarlijkse verplichte dienst als reservist in Israël moeten doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is nieuw voor mij. Ik heb wel gehoord dat veel Turken de dienstplicht afkopen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op dit moment kunnen Turken in het buitenland hun dienstplicht nog niet helemaal afkopen. Ze moeten er nog altijd 1 maand heen.

Het beste antwoord

Als u vrijwillig een reservisten dienstverband bent aangegaan, dan vloeien daar geen verdere verplichtingen uit voor de werkgever.

Is deze reservistenverband een voortvloeisel uit een eerder dienstverband en niet vrijwillig van aard, dan kan dit zijn dat het in de voor u passende Cao is opgenomen.

Informatie kunt u hieromtrent inwinnen naast het cao, bij het Uwv of eventueel bij uw consulaat.

Meestal is er bij een werkgever wel een mouw aan te passen, daar u stelt dat dit een verplichting is die voortvloeit uit uw dienstplicht en dat er voor u bij weigering negatieve consequenties kunnen volgen.