kan ik als hoofdbewoner mijn ex vriendin uit laten schrijven uit mijn woning ?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
26.7K

Antwoorden (3)

Ja als hoofdbewoner kan je altijd iedereen uitschrijven. (bron: zelf ook eens gedaan met ex-bewoner die zichzelf niet had uitgeschreven)
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Alleen zij woont er nog en wil geen huur betalen. Kan het dan nog steeds ?
Ik neem aan dat je GBA (Gemeente) bedoeld ?
Uitschrijving gebeurt automatisch door inschrijving op een nieuw adres in Nederland.
Zij zal dat in principe zelf moeten doen. Je kunt wel een verzoek tot uitschrijving doen bij de Gemeente, maar dan zal de Gemeente zelf toch een onderzoek instellen en/of papieren willen zien (bijv. opzegging medehuurderschap huurcontract).
Als je vriendin nog in de woning woont, kun je haar sowieso zelf niet uitschrijven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ronron1212
10 jaar geleden
De GBA is de Gemeentelijke Basisadministratie voor persoonsgegevens
Dat hangt ervan af. Als ze medebewoner was, gaat dat. Als ze medehuurder was niet.

(NB: bij een huwelijk of geregisteerd partnerschap is de andere partij automatisch medehuurder.)

Toegevoegd na 3 minuten:
"Als echtgenoot of geregistreerd partner van de huurder bent u automatisch medehuurder, zolang u in dezelfde woning woont. Bij vertrek van de huurder wordt de medehuurder automatisch de huurder. Dit geldt ook als het huwelijk of geregistreerde partnerschap is gesloten na het ingaan van de huurovereenkomst.

Andere huisgenoten, zoals partners die samenwonen maar niet getrouwd zijn en geen geregistreerd partnerschap hebben, zijn niet automatisch medehuurder. Om dat wel te worden moeten ze een verzoek bij de verhuurder indienen om medehuurder te worden. Voorwaarde is dat u een duurzame gemeenschappelijke huishouding voert. Een logé, onderhuurder of pensiongast kan dus geen medehuurder worden.

Meestal gaan kinderen na verloop van tijd het huis uit. Daarom wordt bij inwonende volwassen kinderen geen duurzame gemeenschappelijke huishouding met de huurder verondersteld en kunnen zij geen medehuurder worden. Woont een volwassen kind bij de ouder of ouders in om deze te verzorgen, dan wordt soms wel aangenomen dat er sprake is van een duurzame gemeenschappelijke huishouding en kan wel een verzoek tot medehuurderschap worden gedaan bij de verhuurder."
Computoon